Derfor kan Ferrari køre med Mercedes’ forbudte frontvinge-design

Foto: Hasan Bratic/DeFodi Images via Getty Images

Der er mange, der har bidt mærke i frontvingen på Ferraris SF-23, da den minder om Mercedes’ forbudte design.

Da Ferrari afslørede deres SF-23 for første gang i Maranello, var der flere, der bed mærke i, at frontvingen mindede meget om den, som Mercedes fik forbud mod at bruge i sidste sæson.

Mercedes brugte det samme design under en træning ved Mexicos grandprix, men anvendte det ikke under kvalifikationen eller løbet, da de ikke ville risikere en straf.

Den blev efterfølgende gjort forbud, da den ikke overholdt det gældende reglement, da den kunne styrke aerodynamikken, og dermed eliminere effekten af 2022-bilerne, der var designet til tættere racing.

FIA havde oprindeligt angivet, at denne type design primært kunne bruges af ‘mekaniske, strukturelle eller målemæssige årsager’.

Mercedes tekniske direktør, Mike Elliott, argumenterede oprindeligt for brugen af ordet ‘primært’, når der henvises til designet, ikke var i overensstemmelse med resten af reglerne.

“Hvis man ser på reglerne, er der omkring 40 forekomster i reglerne af ‘eneformål’, og i dette tilfælde står der ikke ‘eneformål’, men ‘primært formål’,” sagde han dengang.

Ifølge RacingNews365 blev dette revideret, og ordet ‘primært’ blev fjernet. I stedet blev det angivet, at de kun må påvise en ‘strukturel sammenhæng’ mellem på hinanden følgende profiler.

Dette betyder, at hold nu kan køre med en frontvinge med de slot-gap-generatorer, der påvirker aerodynamikken, forudsat at de overholder de strenge målekrav.

mandag 29. januar 2024

fredag 19. januar 2024

torsdag 18. januar 2024