McLaren må nøjes med fjerdepladsen på listen over de største udbetalinger af præmiepenge i Formel 1 2025, på trods af deres triumf i sidste års konstruktørmesterskab.
Det viser en ny opgørelse, der giver et sjældent indblik i, hvordan F1’s økonomiske præmiepool fordeles blandt holdene.
Selvom succes på banen spiller en stor rolle i fordelingen af penge, er præmiestrukturen langt mere kompleks og påvirkes af en række faktorer, der rækker ud over én sæson.
Det inkluderer blandt andet Ferraris historiske bonus, samt en ekstra betaling baseret på holdenes resultater over det seneste årti.
Som F1’s ældste og mest ikoniske hold har Ferrari en særlig aftale med Formel 1, der sikrer dem en fast procentdel af præmiepuljen, uanset hvor de slutter i mesterskabet.
Ifølge estimater får Ferrari omkring 5% af den samlede præmiesum – svarende til $63,3 millioner – alene på grund af deres historiske status.
Ferraris aftale giver dem, i øvrigt, veto-ret i forbindelse med forskellige tekniske ændringer - en ret de dog sjældent bruger.
Dertil kommer en bonus for tidligere succes, som også favoriserer de mest vindende hold over de seneste 10 år. Mercedes, Red Bull og Ferrari har domineret denne periode og deler en ekstra præmiepulje på $253,2 millioner.
Her står Mercedes til at modtage $92,84 millioner, Red Bull får $71 millioner, mens Ferrari indkasserer yderligere $67,52 millioner.
Når først Ferraris bonus og de historiske præmiepenge er fordelt, går den resterende præmiepulje – anslået til $949,5 millioner – til holdene baseret på sidste års placeringer.
Her får McLaren som mesterhold den største enkeltudbetaling på $132,9 millioner, men da de ikke har samme historiske bonus som konkurrenterne, ender de alligevel kun som fjerdebedst betalte hold samlet set.
Den samlede estimerede fordeling af præmiepenge for 2025 ser således ud:
Tallene understreger, hvordan Formel 1’s økonomiske struktur fortsat favoriserer de mest etablerede hold. Selvom McLaren har taget et stort sportsligt skridt fremad, må de stadig se sig overgået af Ferrari, Mercedes og Red Bull, der nyder godt af flere års dominans.
Dette system betyder, at selv en sejr i konstruktørmesterskabet ikke automatisk sikrer en plads i toppen af indtjeningslisten. McLaren har taget et sportsligt kvantespring, men på pengefronten er de stadig et stykke fra Ferraris uovertrufne økonomiske magt i Formel 1.