formel 2 australien

Kaos i Formel 2: Alpine og McLaren-kørere tildelt massive grid-straffe

Motorsportmar. 14 , 9:31

Formel 2-sæsonen 2025 er endnu ikke startet, men dramaet er allerede i fuld gang.

Seks kørere er blevet idømt en massiv straf på 10 startplaceringer til både sprint- og hovedløbet i Melbourne, efter at deres teams blev taget i at bruge ulovlige sensorer under de seneste tests i Barcelona.

Det betyder, at der samlet set er blevet uddelt 120 gridstraffe, hvilket fuldstændig omrokerer startopstillingen til sæsonens første løb.

Blandt de ramte kørere finder vi Alpine-reserven Kush Maini, Aston Martin-junioren Jak Crawford og McLaren-junioren Alex Dunne. De kører henholdsvis for DAMS, Rodin og Trident, som alle har fået en bøde på €10.000 for regelbruddet.

Ud over Maini, Crawford og Dunne er også Amaury Cordeel (Rodin), Sami Meguetounif (Trident) og Max Esterson (Trident) blevet straffet.

Årsagen til straffen er brugen af en ulovlig sensor, der målte luftstrømmen omkring bilerne under de tre dages test på Circuit de Barcelona-Catalunya.

FIA har før afvist brugen af sensorer

Ifølge FIA’s tekniske regulativer er måling af ekstern luftstrøm stærkt begrænset, og enhver ændring af standarddele kræver specifik tilladelse. FIA har tidligere nægtet teams at anvende lignende sensorer, men denne gang valgte DAMS, Rodin og Trident alligevel at bruge dem – uden tilladelse.

Dommerne understregede, at det ikke var muligt at fastslå præcist, hvor meget data der blev indsamlet, men de frygter, at det kunne give et langsigtet konkurrencemæssigt forspring.

Fordelen kunne strække sig ikke bare over hele sæsonen, men potentielt over hele bilens levetid. Derfor blev der grebet hårdt ind, selvom kørerne selv undgik strafpoint på deres licenser.

FIA vil udelukke flere teams fremadrettet

Som en yderligere konsekvens har FIA anbefalet, at DAMS, Rodin og Trident udelukkes fra én dag af en kommende test før anden runde i Bahrain.

Derudover har de opfordret andre teams til at søge om tilladelse til at bruge lignende sensorer i denne test, hvilket kan give dem mulighed for at indhente den viden, som de tre straffede teams ulovligt har tilegnet sig.

Denne skandale giver et dramatisk startpunkt for 2025-sæsonen og sætter de straffede kørere i en enormt udfordrende situation. Med 10 startplaceringers straf i begge løb får de en stejl opgave, hvis de vil kæmpe sig tilbage i mesterskabet fra dag ét.

Samtidig rejser sagen endnu en gang spørgsmålet om, hvor grænsen går mellem teknologisk innovation og regulær snyderi i motorsporten.

Mest læste