FIA har løftet sløret for en række regelændringer, der skal forbedre sikkerheden og skabe mere ensartede betingelser i Formel 1.
Fokusområderne er førerkøling og ændringer til det omdiskuterede DRS-system.
Formel 1 er en sport, der er under konstant udvikling, og reglerne skal følge med.
Det gælder både for at beskytte kørerne og for at sikre en retfærdig konkurrence mellem holdene.
Nu har FIA præsenteret en række ændringer, der træder i kraft fra sæsonen 2025.
Her er særligt førernes sikkerhed og aerodynamiske fordele i centrum.
Et af de mest opsigtsvækkende tiltag er introduktionen af nye regler for førerkøling.
Når temperaturen under et løb overstiger 30,5 grader Celsius, eller hvis løbsdirektøren vurderer det nødvendigt, vil der blive erklæret en såkaldt "varmefare".
I disse situationer skal bilerne udstyres med ekstra kølesystemer for at beskytte kørerne mod overophedning.
For at kompensere for den ekstra vægt fra kølesystemerne hæves bilens minimumsvægt med 5 kg for hele løbsweekenden.
Det nye krav kommer som en del af FIAs øgede fokus på førernes helbred og præstationsevne i ekstreme forhold.
Reglerne for Drag Reduction System (DRS) får også en opdatering.
DRS reducerer luftmodstanden på langsider. Det har gennem årene skabt både strategiske muligheder og kontroverser.
FIA har nu besluttet at justere størrelsen på DRS-åbningerne.
Minimumsgabet mellem vingepladerne reduceres fra 10-15 mm til 9,4-13 mm. Samtidig forbliver det maksimale åbne gab på 85 mm.
Ændringen skal forhindre, at holdene udvikler smarte løsninger som McLarens "mini-DRS".
Dette trick blev introduceret i 2024 og gav små aerodynamiske fordele uden at aktivere fuld DRS.
Derudover skal DRS-systemet fremover kun have to indstillinger – åben og lukket.
Når DRS deaktiveres, skal vingen vende tilbage til sin oprindelige position uden afvigelser.
Selvom 2025-reglerne er på vej, har FIA også afsløret nye detaljer for 2026.
Disse inkluderer justeringer af bilernes aerodynamik, herunder nye krav til aktive vinger og fleksible gulve.