Tidligere direktør: Derfor valgte Nike Roger Federer over Novak Djokovic

Foto: Laurence Griffiths/Getty Images

Nike kunne have indgået et samarbejde med Novak Djokovic, men valgte i stedet med at vælge Roger Federer.

Tidligere Nike-direktør Mike Nakajima har forklaret, at Roger Federer var i en god position til at blive et stort brands, mens det, at Novak Djokovic kommer fra Serbien, var med i overvejelserne, da Nike diskuterede, hvorvidt de skulle indgå en aftale med ham.

Federer var kun 14 år gammel, da han blev spottet af Nike, og kort tid derefter indgik en aftale med det verdenskendte brand.

I 2018 kom det dog frem, at Federer ikke længere ville være ambassadør for Nike. I stedet havde han indgået en ny 10-årig aftale med brandet UNIQLO.

Rafael Nadal, som i mange år var den største rival for Federer, er også ambassadør for Nike. Men Djokovic har aldrig været en del af Nike-familien.

“Jeg har intet imod Novak – han er en fantastisk spiller, taler godt og kan blive den bedste spiller nogensinde,” sagde Nakajima ifølge TennisWorldUSA.

“Men fra et marketingmæssigt synspunkt, følte vi, at Serbien ikke var et stort marked for os, så vi havde det med i overvejelserne. Schweiz var heller ikke så stort, men da Federer blev ‘The Roger Federer’, blev han en verdenskendt atlet, og det er godt nok for os.”

“Nike mente, at Roger var en meget lovende ung atlet, og vi kunne se, at spillet bevægede sig i Europa.”

I forhold til valget af Nadal spillede det ind, at det spanske marked i forvejen var et vigtigt marked for Nike.

“Spanien er et enormt marked for Nike, og Rafa har en enorm tilhængerskare, så Roger og Rafa er de atleter, vi besluttede at vælge, og man skal holde sig til sine geværer. Når de er 16 år eller 17-18 år, kender alle til dem – især vores konkurrenter – så vi fokuserer på 11-, 12-, 13- og 14-årige,” tilføjede Nakajima.

mandag 29. januar 2024

fredag 19. januar 2024

torsdag 18. januar 2024