Holger Runes vredesudbrud under en kamp i London har sat gang i en debat om hans opførsel og potentielle konsekvenser for hans karriere uden for banen.
I et opgør fredag aften gik den danske tennisstjerne verbalt til sin træner, Lars Christensen, som valgte at forlade trænerboksen før kampens afslutning.
Episoden har fået
Kenneth Cortsen, ekspert i sportsøkonomi og branding ved Professionshøjskolen UCN, til at advare om mulige negative følger.
- I og med der er noget historik omkring hans tidligere adfærd, så er det i hvert fald noget, der er med til at understrege, at han skal være lidt påpasselig, for tennis er meget kommercialiseret, siger Kenneth Cortsen til Ekstra Bladet.
Ifølge Cortsen er Rune, som en talentfuld spiller med store sponsoraftaler, under konstant observation.
Det gælder ikke kun hans resultater, men også hans attitude og adfærd.
Wimbledon-forberedelser i rampelyset
Episoden fandt sted kort før starten på Wimbledon, hvilket ifølge Cortsen øger betydningen af spillerens opførsel.
Han understreger, at brands som Rune er særligt eksponerede i denne periode, og at sponsorernes opmærksomhed dermed er ekstra rettet mod deres repræsentanters fremtoning.
- Der sker jo en intensivering af det spotlight, der er på de brands i den her periode. Derfor er den adfærd og performance, der knytter sig til de her brands – inklusive
Holger Rune – ekstra vigtige her og nu, lyder det fra Cortsen.
Samtidig påpeger han, at man skal se episoden i en sammenhæng og ikke overdramatisere den enkeltstående hændelse.
Udfordringen opstår, fordi der tidligere har været lignende situationer med Rune, hvilket kan føre til en samlet negativ opfattelse.
Sponsorer stiller krav til ansvarlighed
Kenneth Cortsen forklarer, at sponsorer og kommercielle partnere ofte er virksomheder, der lægger vægt på etik og ansvarlighed.
Derfor kan gentagne episoder med negativ adfærd gøre det vanskeligt at styre det offentlige billede og skabe usikkerhed blandt samarbejdspartnere.
- Det kan gøre det svært at styre det offentlige billede og skabe usikkerhed i forhold til nogle sponsorer og potentielle kommercielle partneres risikovurdering, forklarer han.
Afslutningsvis opfordrer Cortsen til, at Rune og hans team udviser kontinuitet og professionalisme, både på og uden for banen, og arbejder strategisk med kommunikation og image.
- I forhold til strategisk kommunikation og kommerciel bevidsthed er det her med at tage ansvar og fokusere på sportslig performance og tage nye skridt mod mere modenhed, hvor nogle af de her episoder kan have et vist negativt skær, være med til at vende hans narrativ, slutter Cortsen.