Den legendariske designer mener, at de økonomiske restriktioner skaber uventede problemer for sportens fremtid.
Formel 1’s budgetloft blev indført i 2021 for at skabe mere lige konkurrencevilkår og forhindre, at store teams kunne købe sig til succes.
Men ifølge Adrian Newey har loftet haft en uventet konsekvens.
Den tidligere Red Bull-chefdesigner, der nu arbejder for Aston Martin, afslører, at sportens bedste ingeniører i stigende grad forlader F1 til fordel for bedre betalte job i andre brancher.
Newey, der i marts officielt starter hos Aston Martin, har længe været en tilhænger af økonomisk kontrol i sporten.
Han anerkender, at budgetloftet har skabt en mere balanceret konkurrence mellem holdene.
Men han mener samtidig, at det har gjort det vanskeligere for F1-holdene at konkurrere om de dygtigste medarbejdere.
"Nu mister vi folk til teknologivirksomheder, fordi de betaler bedre. Vi mister folk til WEC-hold, fordi de betaler bedre," sagde Newey i et interview med Auto Motor und Sport.
Han forklarer, at Formel 1 tidligere var den mest attraktive industri for ingeniører.
Men det er ikke længere tilfældet.
"Vi kæmper for at få nyuddannede, fordi Formel 1 ikke længere har råd til at være den bedst betalende industri. Det har en masse, lad os sige, uventede konsekvenser."
Med et budgetloft på 140,4 millioner dollars i 2025 må holdene prioritere hårdt, når det kommer til udgifter.
Mens de tre højest betalte ansatte hos et team ikke tæller med i budgettet, betyder det stadig, at mange ingeniører ikke kan få de lønninger, de tidligere ville have fået.
Newey frygter, at det vil svække Formel 1’s position som teknologisk frontløber.
Hvis sporten ikke længere er det mest attraktive sted for ingeniørtalenter, kan det på sigt bremse innovationen og udviklingen af bilerne.
"Budgetloftet har mange positive sider, men det betyder også, at teams ikke længere bare kan bruge penge for at løse problemer. Det gør det sværere at udvikle biler hurtigt," siger han.
Newey mener, at F1 bør løsne op for nogle af de tekniske restriktioner, nu hvor holdene har et fast budget at arbejde med.
"Du har nu et ingeniørbudget, så hvorfor ikke give teams mere frihed til at udvikle løsninger, i stedet for at gøre reglerne stadig mere restriktive?"
Newey forlod Red Bull i maj 2024 efter næsten to årtier hos teamet.
Han vil stadig arbejde på Red Bull Advanced Technologies-projektet RB17, men hans primære fokus bliver nu Aston Martin’s 2026-bil.
Her får han mulighed for at sætte sit præg på de nye F1-regler, der skal træde i kraft om halvandet år.
Selvom han ikke længere har ansvaret for et af sportens dominerende teams, er hans stemme stadig en af de mest respekterede i Formel 1.
Og hvis Newey får ret, kan budgetloftets skjulte konsekvenser få større betydning for sportens fremtid, end mange hidtil har troet.