Korea International Circuit står i dag som et monument over uforløste ambitioner og de enorme omkostninger, der kan følge med et Formel 1-projekt.
Anlægget, der kostede over 300 millioner pund at bygge (2.7 mia. DKK), blev skabt med håbet om at bringe Sydkorea ind på den globale motorsportsscene. Men efter blot fire Grand Prix-løb blev banen i Yeongam forladt til fordel for andre, mere rentable markeder.
Da planerne om banen blev annonceret i 2009, var ambitionerne høje. Designet blev lagt i hænderne på den tyske arkitekt Hermann Tilke, som er kendt for at stå bag adskillige moderne F1-baner.
Korea International Circuit blev en kombination af permanente og midlertidige sektioner, og det hele skulle stå klar i sommeren 2010. Forsinkelser betød dog, at første løb blev rykket til oktober, hvilket skabte usikkerhed om, hvorvidt løbet overhovedet ville blive en realitet.
Med blot 11 dage til første træning kom den længe ventede godkendelse fra FIA, og Fernando Alonso kunne i sidste ende skrive sig ind i historiebøgerne som den første vinder af Koreas Grand Prix.
Løbet blev dog kun overværet af 80.000 tilskuere i en arena, der kunne rumme 135.000, hvilket fra starten pegede på manglende lokal interesse.
Sebastian Vettel dominerede de tre efterfølgende løb, men det ændrede ikke på, at publikumsinteressen dalede. Banens placering – over 300 kilometer fra Seoul – gjorde det besværligt for fans at deltage, og det viste sig hurtigt, at Formel 1 ikke havde den samme appel i Sydkorea som i andre asiatiske lande.
Selvom arrangørerne havde indgået en syvårig aftale med F1, med mulighed for at forlænge i yderligere fem år, blev løbet droppet efter 2013-sæsonen. Korea International Circuit blev nævnt på de foreløbige kalendere i både 2014 og 2015, men fik aldrig reelt et comeback.
Siden da har banen langsomt mistet sin relevans. Mindre asiatiske serier som Asian Formula Renault, GT Asia og Porsche Carrera Cup Asia har gæstet anlægget, men ingen af dem har etableret sig fast i kalenderen.
I 2024 var det kun den relativt ukendte Superrace Championship, der afholdt to løbsrunder på banen.
Sydkorea arbejder nu på at bringe Formel 1 tilbage, men denne gang med et gadeløb i Incheon – tættere på både Seoul og internationale fans.
Med dette nye fokus ser fremtiden for Korea International Circuit i Yeongam dyster ud. Anlægget står som et vidnesbyrd om de risici, der følger med, når man forsøger at bringe Formel 1 til steder, hvor sporten ikke har dybe rødder.