FIA kalder brasilianerens krav “æreskrænkelse” i sag om 2008-mesterskabet
En opsigtsvækkende retssag mellem den tidligere Formel 1-kører
Felipe Massa og det internationale motorsportsforbund FIA er denne uge indledt i London.
Massa søger erstatning og officiel anerkendelse som verdensmester i 2008 efter den berygtede “Crashgate”-skandale ved Singapore Grand Prix samme år.
Under løbet styrtede Renaults
Nelson Piquet Jr. med vilje, hvilket udløste en safety car og gav holdkammeraten Fernando Alonso en fordel, der førte til sejr.
Massa, som dengang kørte for Ferrari, mistede sin føring i løbet efter en mislykket pitstopmanøvre, og tabte i sidste ende verdensmesterskabet til Lewis Hamilton med ét point.
FIA slår hårdt tilbage
I retssagens indledende dokumenter reagerer FIA voldsomt på Massas krav og beskriver hans påstande som “æreskrænkelse” og “overambitiøse”.
Forbundet peger desuden på, at brasilianeren og hans team selv begik fejl, der havde afgørende betydning for mesterskabsstillingen i 2008.
Ifølge FIA forsøger Massa at få en national domstol i England til at ændre et resultat fastlagt af en international sportorganisation for 17 år siden, hvilket de betegner som retsligt uhjemlet.
- Den brasilianske statsborger og bosiddende multimillionær anlægger sag ved domstolen i England og Wales baseret på en påstået overtrædelse af FIA’s overnationale regelværk – en privat, international sportsorganisation med hjemsted i Frankrig – vedrørende begivenhederne under og omkring Formel 1’s Singapore Grand Prix for mere end 17 år siden, den 28. september 2008, skriver FIA i deres forsvar.
Samtidig mener forbundet, at Massa overser de mange fejl begået af Ferrari og ham selv, ikke blot i Singapore, men i andre løb samme sæson.
Massa vil anerkendes som mester – ikke ændre historien
Felipe Massa har tidligere udtalt, at han ikke ønsker at fratage Lewis Hamilton hans VM-titel.
I stedet kræver han anerkendelse som retmæssig mester samt økonomisk kompensation i omegnen af 64 millioner pund for tabte indtægter og muligheder, svarende til ca. 542 millioner kroner.
Han ønsker desuden en officiel undskyldning fra FIA for brud på egne regler.
Sagen er rejst, efter den tidligere Formel 1-chef
Bernie Ecclestone sidste år i et interview erkendte, at både han og daværende FIA-præsident Max Mosley vidste, hvad der skete i Singapore, men valgte ikke at reagere.
Retssagen ventes at trække ud, og det er endnu uvist, om den vil føre til nye juridiske eller sportslige konsekvenser for Formel 1-organisationerne.