Liberty Media, selskabet bag Formel 1, står ifølge Reuters til at få grønt lys fra EU's konkurrencemyndigheder i deres opkøb af MotoGP-ejeren Dorna Sports – en handel til en værdi af cirka 4,2 milliarder euro (omtrent 31,4 milliarder danske kroner).
Det forventes, at Europa-Kommissionen godkender handlen uden krav om indrømmelser, hvilket i så fald vil være et markant kursskifte i forhold til tidligere praksis.
I 2006 blev en lignende fusion mellem F1 og MotoGP forhindret, da CVC Capital Partners – der dengang ville eje begge motorsportsgiganter – blev pålagt at frasælge MotoGP for at overtage Formel 1.
Dengang frygtede man, at en sammensmeltning ville skabe en monopollignende tilstand i international motorsportsrettigheder. Men denne gang vurderes det, at markedsforholdene har ændret sig nok til, at en samling af de to serier ikke udgør en trussel mod konkurrencen.
Liberty Media annoncerede allerede i april 2024, at de ønskede at købe 86 % af Dorna Sports, mens det spanske selskab beholder de resterende 14 %.
Dorna, under ledelse af Carmelo Ezpeleta, har kontor i Madrid og har ejet MotoGP – samt andre motorcykelserier – siden 1992.
Et nøgleelement i EU's vurdering har sandsynligvis været det ændrede medielandskab. Liberty har fremhævet, at opkøbet skal styrke MotoGP's position i en global, digital og hårdt konkurrencepræget underholdningsverden.
En talsperson for selskabet sagde:
- Der er et stort og voksende marked for audiovisuel underholdning langt ud over sport, og transaktionen vil styrke MotoGP’s evne til at konkurrere i dette marked.
Hvis opkøbet gennemføres som forventet inden fristen 1. juli, vil Liberty Media stå med kontrollen over verdens to mest sete motorsportsserier: Formel 1 og MotoGP.
Det åbner for mulige synergier inden for markedsføring, global distribution og teknologisk udvikling – men også for diskussioner om, hvorvidt sporten bliver for kommerciel eller centralt styret.
En vigtig detalje er, at MotoGP og F1 i praksis ikke konkurrerer direkte om fans, da deres løb sjældent overlapper.
Derfor har EU denne gang formentlig vurderet, at sammenlægningen ikke skader markedet – men tværtimod kan styrke MotoGP, som trods sin internationale appel stadig halter efter F1 i global rækkevidde og mediedækning.