Den firedobbelte verdensmester udforsker nye grænser væk fra Formel 1, men hvad får han egentlig ud af det?
Efter flere uger med konstant rejseaktivitet og løb i Formel 1 kunne
Max Verstappen endelig tage sig en pause, men det blev kun på papiret.
I sin fritid har han nemlig kastet sig over den legendariske
Nürburgring, hvor han både har opnået sin A-licens og vundet sit første rigtige udholdenhedsløb på den berygtede Nordschleife.
Kort efter dobbeltløbene i Zandvoort og Monza kørte han i en Porsche med reduceret motoreffekt for at gennemføre et kvalifikationsløb, som sikrede ham adgang til GT3-klassen.
Få dage senere vendte han tilbage i en Ferrari 296 GT3 sammen med sin holdkammerat Chris Lulham.
Sammen sikrede de sig sejren i det fire timer lange løb i Nürburgring Langstrecken-Serien, hvor Verstappen hurtigt tog føringen og aldrig slap den igen.
- Det var virkelig sjovt. Jeg har forberedt mig på det i et stykke tid. Folkene var super flinke, og jeg følte mig ikke som en anderledes person derude. Vi havde det bare sjovt, både i regn og tørvejr, og at vinde var selvfølgelig en ekstra bonus, sagde han under Grand Prix-weekenden i Singapore.
Erfaringer i virkeligheden
Selv om Formel 1 stadig er det absolutte fokus, ser Verstappen ingen skade i at udvide sin erfaring bag rattet.
PlanetF1 skriver, at hollænderen ser Nürburgring-løbene som en naturlig forlængelse af det arbejde, han i årevis har udført i simulatoren.
- Gør det mig til en bedre kører? Jeg har gjort det her i mange år i simulatoren, så det føles ikke helt anderledes. Men det skader bestemt ikke, sagde han med et grin.
Den firedobbelte verdensmester har altid været kendt for sin præcision og tekniske forståelse, og løbene på Nordschleife giver ham en sjælden mulighed for at afprøve det under helt andre forhold.
Banen er uforudsigelig, vejret skifter hurtigt, og bilerne kræver en anden tilgang end de hyperavancerede F1-maskiner.
En chance for at blive presset på nye måder er netop dét, der tiltrækker ham.
Et kig frem mod 2026
Verstappen har allerede sikret sig de nødvendige papirer til at kunne deltage i det legendariske 24-timersløb på Nürburgring, som finder sted i 2026 mellem Grand Prix’erne i Miami og Canada.
Han har desuden stiftet sit eget hold, Verstappen.com Racing, som støttes af
Red Bull og deltager i GT World Challenge Europe og DTM.
Planen er på sigt at bygge en naturlig vej fra simracing til virkelige GT3-løb, præcis som hans medkører Chris Lulham har gjort.
Om Verstappen selv stiller op i 24-timersløbet i 2026, afhænger af flere faktorer, blandt andet Formel 1-reglerne og hans eget holds bilvalg.
- Det afhænger af mange ting. Hvis der er mulighed for det, og jeg føler mig klar, så helt sikkert.
Med hans urokkelige nysgerrighed og lyst til at lære nyt er der ingen tvivl om, at weekenderne på Nürburgring giver ham et rum til at udvikle sig som racerkører.