Efter et dramatisk løb i Mexico sætter Ferrari-chefen ord på sin opfattelse af situationen mellem de to topkørere. Lewis Hamilton efterlod Mexico City Grand Prix med en blanding af skuffelse og frustration.
Efter en stærk start fra tredje position kæmpede han sig ind mellem Lando Norris, Charles Leclerc og
Max Verstappen i det hektiske første sving.
Her blev den britiske Ferrari-kører presset ud i græsset, og få omgange senere fulgte en episode, der skulle få stor betydning for hans løb.
Hamilton forsøgte at overhale Verstappen igen i sving fire, men han låste forhjulene, kørte ud over banen og vendte tilbage foran hollænderen.
Den manøvre kostede ham en tidsstraf på ti sekunder, som blev afsonet ved første pitstop og sendte ham ned i feltet, hvor han til sidst måtte nøjes med ottendepladsen.
- Jeg havde et godt løb i gang. Jeg kom igennem de første sving uden at forlade banen, og så ser jeg andre gøre det uden konsekvens. Det virkede lidt skørt, sagde Hamilton efter løbet.
Han mente, at situationen blot var tæt racerløb, og at han var den eneste, der faktisk blev straffet for det.
“Reglerne tillader det, vi gør”
Max Verstappen havde sin egen forklaring på episoden.
Hollænderen startede som nummer fem, men var hurtigt involveret i duellen med Hamilton og Leclerc.
Han kørte af banen i sving to og tre for at undgå kontakt, men slap uden straf.
Efter et tidligt pitstop kæmpede han sig tilbage gennem feltet og sluttede på tredjepladsen bag Norris og Leclerc.
- Jeg forventede ikke at stå på podiet i dag, sagde Verstappen efter løbet.
Han forklarede, at starten havde været kaotisk, og at han blot havde forsøgt at undgå uheld.
I forhold til sammenstødet med Hamilton sagde han, at de nuværende regler giver kørerne friere rammer, end mange bryder sig om:
- Reglerne tillader de ting, vi gør i racerløb i dag. Nogle kan lide det, andre ikke, men sådan er det.
Verstappen mente, at straffene bør være mere ensartede, men han tog tydeligvis ikke episoden personligt.
“Ti sekunder er meget hårdt”
Hos Ferrari skabte løbsledelsens beslutninger debat.
Ferrari-teamchef Fred Vasseur blev spurgt ind til situationen, og han lagde ikke skjul på sin utilfredshed.
Han kaldte ifølge F1 Oversteer Hamiltons straf “meget hård” og undrede sig over, at Verstappen slap uden påtale:
- Ti sekunder er hårdt. Han kørte af banen, ja, men mistede kontrollen over bilen. Jeg vil ikke stå som fodboldtræner og klage over alt, men forskellen på kendelserne virker mærkelig.
Vasseur pointerede, at en straf skal give mening i forhold til situationens karakter, og at sportens ledelse bør sikre større konsistens.
Hamilton har nu fire chancer tilbage for at undgå, at dette bliver hans første F1-sæson uden en podieplacering nogensinde.