Et politisk indgreb mod bettingreklamer kan få økonomiske konsekvenser for streamingtjenester med sportsrettigheder – men hos TV 2 afviser man prisstigninger.
En ny politisk aftale om regulering af spilreklamer får nu sportsmedier og eksperter til at diskutere, hvem der skal dække det økonomiske tab.
Hos TV 2 vurderer man, at forbuddet mod bettingreklamer i forbindelse med sportsudsendelser vil koste et tocifret millionbeløb.
Alligevel vil streamingabonnementet på TV 2 Play ikke stige, lyder det fra mediet selv.
- Det er selvfølgelig rigtige penge, og derfor er det en udfordring. Men TV 2’s økonomi er større end det og falder ikke med det, siger kommerciel direktør Stig Møller Christensen til TV 2 Sport..
Viaplay åbner for prisstigning
Hos konkurrenten Viaplay er meldingen mindre klar.
Her ønsker man ikke at udtale sig direkte oven på fredagens præsentation af lovgivningen, men i en tidligere skriftlig kommentar indikerede topchef Lars Bo Jeppesen, at det økonomiske hul kan få konsekvenser for kunderne.
- Når politikerne begrænser fuldt lovlige virksomheders ret til at annoncere, er det naivt at tro, at den regning ikke skal dækkes af nogle andre. Som man ser med mange andre priser i samfundet i dag, ender kunderne med at betale regningen, siger han i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.
Viaplay oplyser ikke, hvor stort et beløb de mister, men kalder tabet af annoncekroner "væsentligt".
Torsdag sænkede mediet ellers prisen på deres fulde pakke med reklamer til 399 kroner, mens en reklamefri version koster 499 kroner.
Til sammenligning koster TV 2’s ‘Favorit + Sport’ 249 kroner om måneden.
Ekspert: Forbrugerne kan ende med regningen
Sportsøkonom Kenneth Cortsen peger på, at mediehusene i sidste ende kan blive nødt til at finde finansiering et andet sted.
Hvis reklameindtægterne falder, og sportsrettighederne samtidig skal opretholdes, kan det blive forbrugerne, der må betale mere.
- Der er én mulighed, og det er at skrue op for prisen hos forbrugerne, siger Cortsen til TV 2 Sport og tilføjer, at færre annoncekroner også kan gøre Superliga-rettighederne mindre attraktive for medierne på sigt.
Divisionsforeningens direktør Claus Thomsen afviser dog, at rettighederne vil miste værdi.
Han understreger, at den gældende tv-aftale, der løber til 2030, ikke er påvirket af den nye lovgivning.
- Vores aftale har ikke noget med betting eller reklamer at gøre. Den har at gøre med retten til at transmittere fodboldkampe, siger Thomsen.
Betting stadig tæt forbundet med dansk fodbold
Selvom reklamerne fjernes fra skærmen under kampene, er spilleselskaberne stadig tæt knyttet til dansk fodbold.
Næsten alle Superliga-klubber har en bettingpartner, og det gælder også ligaerne under.
Betano er officiel partner for
Superligaen, mens Betinia og CampoBet er tilknyttet de næstbedste rækker.
Disse sponsoraftaler er ikke omfattet af den nye lovgivning, der først og fremmest har til formål at mindske eksponeringen for betting i direkte forbindelse med sportsudsendelser på tv.