Lewis Hamiltons første tests i en Ferrari er fuldt ud lovlige, selvom flere har spekuleret i om det strider mod Formel 1-reglerne.
Flere personer og visse nyhedsmedier har de seneste dage haft travlt med at kalde Lewis Hamiltons første test i en Ferrari ulovlig. Men det viser sig, at der slet ikke er nogen sag.
I de seneste dage har Carlos Sainz' tests med Williams og Lewis Hamilton skabt debat i både medier og på sociale medier. Mange har stillet spørgsmålstegn ved lovligheden af disse tests, da bilerne, der blev brugt – Williams FW45 og Ferrari SF-23 – stammer fra 2023-sæsonen.
Men ifølge Formel 1’s regler er disse tests fuldt ud tilladte under kategorien Testing of Previous Cars (TPC). Det skriver spanske Motor.
Ifølge Formel 1’s sportslige reglement må holdene gennemføre tests med biler fra de tre foregående sæsoner. Det betyder, at man i 2025 kan bruge biler fra 2023, 2022 og 2021 uden at bryde nogen regler.
Reglerne kræver dog, at bilerne bevarer de oprindelige specifikationer fra deres respektive sæsoner.
Det vil sige, at holdene ikke må teste nye komponenter eller software fra deres nuværende biler – medmindre FIA specifikt godkender det af hensyn til omkostninger, sikkerhed, pålidelighed eller tilgængelighed.
På den måde forhindrer man, at holdene bruger ældre biler til at udvikle nye dele til den aktuelle sæson.
Udover kravene til bilernes alder fastsætter reglerne også en række begrænsninger. Hvert hold må kun bruge én bil pr. testdag, og den samlede testtid må ikke overstige ni timer mellem kl. 09:00 og 19:00.
Når det gælder valg af bane, må testene kun foregå på FIA-certificerede Grade 1 eller Grade 1T-baner.
Derudover er der specifikke restriktioner, når det gælder baner, der er en del af det officielle Formel 1-kalenderår.
Eksempelvis må et hold ikke teste på en bane, der skal bruges til en officiel løbsweekend, hvis testen ligger inden for 60 dage op til det pågældende løb – medmindre FIA giver en særlig dispensation.
Der er også en begrænsning på 1000 testkilometer pr. sæson pr. kører, fordelt over maksimalt fire testdage.
Derudover skal testbilerne bruge specielle dæk, der er udviklet udelukkende til disse test. Det er en begrænsning der sikrer, at holdene ikke kan sammenligne dæk med de officielle løbsdæk.
Tests med ældre biler er blevet et vigtigt værktøj for Formel 1-holdene, især når de skal integrere nye kørere – som Hamilton i Ferrari.
De bruges også til at genfinde rytmen efter en længere pause, hvilket var tilfældet med Sainz i Williams.
Derfor er der ingen grund til at tvivle på lovligheden af hverken Hamiltons eller Sainz’ tests.
Reglerne er klare, og FIA har skabt et system, der sikrer, at disse private tests ikke giver nogen konkurrencefordel.
Når sæsonstarten nærmer sig, vil lignende tests fortsat være afgørende for kørernes og holdenes forberedelser.