Oscar Piastri havde mulighed for at benytte McLarens nye ophæng ved det canadiske Grand Prix, men valgte at holde fast i den oprindelige opsætning.
McLaren har haft udfordringer på Circuit Gilles Villeneuve i Montreal, hvor bilerne generelt har vist mindre konkurrencedygtighed end ved tidligere løb.
Trods en ellers stærk søndagsform virker sejren fjern for holdet denne weekend, hvilket også blev understreget af, at holdkammeraten Lando Norris blot formåede at kvalificere sig som nummer syv.
Norris testede McLarens nye ophængskonfiguration på MCL39-modellen, mens Piastri valgte at blive ved den oprindelige opsætning.
Fokus på stabilitet fremfor forandring
Piastri forklarede sin beslutning om at fravælge det nye ophæng med ønsket om stabilitet.
Han understregede, at det nye element ikke nødvendigvis var en forbedring, men snarere en alternativ løsning, som påvirkede køreegenskaberne forskelligt.
- Jeg er ikke så bekymret. Jeg kunne have kørt med den nye del, men jeg valgte ikke at gøre det, sagde Piastri ifølge Motorsport Week.
Han uddyber yderligere, at valget blev truffet med baggrund i hans tilfredshed med bilens nuværende præstationer.
- Det ændrer nogle ting – noget bliver bedre, andet bliver værre. Det er ikke en egentlig opgradering, men mere en anden komponent.
- Jeg har været tilfreds med bilen i år, og jeg ønskede derfor at bevare stabiliteten, forklarede han.
Mindre justeringer med stor individuel betydning
McLarens teamchef, Andrea Stella, nedtonede betydningen af den nye komponent.
Ifølge ham handler det ikke om en markant forbedring af præstationerne, men derimod om små forskelle, som påvirker kørerens oplevelse af bilens respons.
- Det kan ske, at vores to kørere vælger forskellige konfigurationer af forophænget. Det er dog mindre ændringer i ophængets geometri, vi taler om, forklarede Stella.
Han understregede, at justeringerne ikke handler om at skabe mere greb i bilen, men snarere om at imødekomme kørernes præferencer i forhold til bilens styreegenskaber.
- Det handler primært om førernes oplevelse af bilens opførsel i forhold til dækkene og styretøjet. Der er desuden nogle mindre parametre, hvor Norris og Piastri allerede har forskellige opsætninger, sagde Stella.
Piastri erkendte desuden, at beslutningen om ikke at benytte det nye ophæng muligvis kostede ham den ekstra margin, der kunne have gjort forskellen i kampen om pole position.
- Det er prisen for ikke at være helt skarp fra begyndelsen. Man mister måske det halve tiendedel, som kan gøre hele forskellen. Det var mere eller mindre det, der skete i dag, sluttede han.