Det spanske Grand Prix blev anset som et vendepunkt for flere Formel 1-hold, efter
FIA annoncerede en stramning af reglerne for frontvingedesign.
Baggrunden var stigende mistanke om aerodynamiske manipulationer, især inspireret af McLarens tidligere brug af en såkaldt "Mini DRS"-løsning på bagvingen under Aserbajdsjans Grand Prix i 2023.
I 2024 har især Red Bull rettet blikket mod frontvingerne og udtrykt bekymring over mulige fleksible komponenter.
Selvom FIA reagerede med skærpede testkrav, der blandt andet begrænser frontvingens bøjning til maksimalt 15 mm under belastning, ser det ud til, at
McLaren har fundet en kreativ vej udenom.
Ifølge den tidligere F1-aerodynamiker Peter Wright er området, som McLaren har fokuseret på, et sted hvor FIA ikke har reguleringsmæssig indflydelse.
Frontvingens struktur udnytter aerodynamiske huller
Peter Wright, som tidligere har arbejdet hos Lotus og var blandt pionererne bag ground effect-aerodynamik, mener, at McLaren har udviklet en frontvinge, der dynamisk ændrer sin aerodynamiske egenskab uden at overtræde de gældende regler.
Ifølge ham kan vingen ved høj fart reducere lavhastigheds-understyring, uden samtidig at forårsage overstyring i høj fart.
Dette sker, fordi vingen "udvandes" med stigende belastning, og det er en egenskab, som FIA ikke tester for.
- Det er præcis, hvad man ønsker sig i en frontvinge. Men desværre er det sådan, at FIA-reglerne kun kontrollerer bøjningen og ikke hændelser omkring vingens struktur eller flaps. Derfor har der reelt ikke været nogen effekt af stramningerne ved det spanske Grand Prix, udtalte Wright i en analyse.
Han pegede samtidig på, at McLaren har draget nytte af avanceret kompositteknologi, hvor lagene (plies) i kulfiberstrukturen bevidst er lagt, så vingen deformerer på kontrolleret vis ved høj fart.
Denne teknik er kendt fra flyindustrien og bruges til at finjustere strukturel respons.
Når vingens nedadgående kraft ændres i forhold til montagen, skaber det et naturligt vrid, som reducerer downforce uden at overtræde de statiske testkrav.
McLaren hurtigere trods manglende opdateringer
Ironisk nok var McLaren, sammen med Mercedes, blandt de få hold der ikke bragte nye frontvinger til Spanien, modsat Red Bull og Ferrari, der havde opdateringer klar for at imødekomme FIA’s skærpede test.
Trods det vandt Oscar Piastri løbet med en margin på 10 sekunder foran Charles Leclerc.
Et resultat, som tidligere Haas-boss Guenther Steiner mener, kan skyldes, at McLaren faktisk blev endnu hurtigere efter FIA’s indgreb.
Ifølge Wright har McLaren udvist stor kreativitet ved at omgå et område, hvor de tekniske reglementer stadig har blinde vinkler.
Den innovative tilgang til vingens strukturelle fleksibilitet kan vise sig at være et vigtigt skridt i udviklingskapløbet frem mod 2025-sæsonen, hvor nye aerodynamiske krav træder i kraft.
Sagen rejser samtidig spørgsmål om, hvorvidt FIA’s testmetoder er tilstrækkelige til at imødegå de teknologiske fremskridt, holdene fortsat bringer i spil.