Det kasakhiske cykelhold Astana er i store problemer. Ikke kun sportsligt, men også økonomisk.
Hvis holdet mister sin WorldTour-licens, kan det være slut efter næsten to årtier i sporten.
Holdets manager, Alexandr Vinokourov, lægger ikke skjul på situationens alvor.
Han mener, at der kun er én vej frem.
Astana har fået en stærk start på 2025, men spørgsmålet er, om det er nok.
Efter et par skuffende sæsoner er holdet havnet i bunden af UCI-ranglisten.
Kun de 18 bedste hold i perioden 2023-2025 får fornyet deres licens til WorldTouren fra 2026 til 2028.
Ved årets begyndelse var afstanden til Cofidis – det lavest rangerede hold med licens – næsten 4.800 point.
Det lignede en umulig mission.
Men Astanas ryttere har reageret. Aaron Gate, Christian Scaroni og Clément Champoussin har alle kørt topplaceringer hjem i årets første løb.
Ifølge cykeleksperten Raúl Banqueri har Astana allerede hentet over 1.000 UCI-point i 2025. Det er markant flere end rivalerne fra Cofidis.
Afstanden er dog stadig over 4.000 point. En enorm opgave venter i de kommende måneder.
Hvis Astana ikke når top 18, mister de deres WorldTour-status.
Det betyder, at holdet skal stole på wildcards for at køre de store løb – herunder Tour de France.
Og det er ikke en garanti.
Arrangørerne prioriterer ofte hold med franske sponsorer, og uden en sikker plads i cykelsportens superliga bliver Astanas fremtid endnu mere usikker.
Derfor er presset enormt.
Holdet har oprustet til 2025 med profiler som Alberto Bettiol, Diego Ulissi og Wout Poels. Men det er ikke kun sportslige resultater, der tæller.
Astanas finansielle situation er anstrengt.
Den nye sponsor, det kinesiske cykelmærke XDS, har givet en livline.
Men spørgsmålet er, om det er nok til at sikre overlevelse.
”Vi har ikke et valg. Vi skal forblive på WorldTouren for at fortsætte med at overleve,” har Vinokourov sagt til L'Équipe.
Når 2025 er slut, bliver licenserne fordelt.
Opfylder Astana ikke UCI’s krav og ender uden for top 18, kan det være enden for det tidligere storhold.