Cykelkommentator
Brian Nygaard mener, at
Jonas Vingegaard risikerer at blive reduceret til en birolle i Tadej Pogacars æra, hvis han ikke ændrer tilgang.
Jonas Vingegaard kan være på vej til at blive opfattet som en sekundær figur i Tadej Pogacars dominansperiode i
Tour de France.
Det vurderer DR Sportens cykelekspert Brian Nygaard, der peger på, at danskeren de seneste to sæsoner ikke har været i stand til at matche slovenerens niveau.
– Før Touren stillede jeg allerede spørgsmålet: Er Vingegaard en sekundær figur i Pogacar-æraen, hvis han ikke kan konkurrere med Pogacar igen? Jeg synes, at vi nu kan sige, at det er tilfældet. Han kunne ikke give Pogacar nogen modstand, siger Nygaard ifølge Wielerfilts til The Cycling Podcast.
Mangler at få det maksimale ud af sig selv
Vingegaard beskrev selv årets Tour som en blanding af nogle af karrierens bedste og værste præstationer.
Alligevel mener Nygaard, at danskeren ikke fik det optimale ud af sine evner.
Han henviser blandt andet til et interview, Vingegaards hustru, Trine Marie Vingegaard Hansen, gav til Politiken før Touren, hvor hun foreslog at skære ned på højdetræningslejre og prioritere mere tid hjemme.
– Måske skulle han gøre andre ting. Jeg siger ikke, at han skal blive blikkenslager, men måske bør han sætte andre målsætninger. Og jeg siger det igen: Han er nødt til at bruge mere tid på cyklen med nummer på ryggen. Det er sådan, du vinder flere løb, særligt når Pogacar ikke er der, siger Nygaard.
Nye mål kan være nødvendige
Hvis Vingegaard formår at vinde den kommende
Vuelta a España, bør han ifølge Nygaard overveje at rette blikket mod Giro d’Italia i stedet for at jagte endnu en Tour-sejr, som han ikke længere ser som realistisk.
I 2024 sluttede Vingegaard 6 minutter og 17 sekunder efter Pogacar i Touren, mens forskellen i år var reduceret til 4 minutter og 24 sekunder.
I perioden mellem de to udgaver deltog han kun i et endagsløb og fire etapeløb, blandt andet på grund af et styrt i Paris-Nice.
Vuelta a España starter den 23. august, og her får Vingegaard muligheden for at køre uden direkte konkurrence fra Pogacar.