I
Tour de France 2025 er det ikke kun rytternes ben, der afgør konkurrencen.
De tohjulede maskiner spiller en stadig større rolle, og det koster.
Ifølge en opgørelse fra cykelmediet VELO er der stor forskel på, hvor dyre cykler Tour-holdene stiller til rådighed for deres ryttere – og
Tadej Pogacar kører på feltets dyreste landevejscykel.
Den slovenske stjerne, der kører for
UAE Team Emirates, har en cykel til rådighed, som koster over 50.000 kroner mere end den billigste i feltet.
Vingegaards cykel fra Team
Visma - Lease a Bike placerer sig et godt stykke længere nede på prislisten.
Overblik over priserne
VELO har gennemgået og prissat alle Tour-holdenes landevejscykler.
Priserne tager højde for alle dele, herunder komponenter, tilføjelser og specialudstyr.
På den baggrund er det muligt at sammenligne cyklernes værdi, selvom der naturligvis er variationer i forhold til sponsorater og udstyr, som ikke altid er offentligt tilgængeligt.
Det er også vigtigt at understrege, at selvom cyklerne i sig selv er kostbare, er det ikke nødvendigvis den pris, holdene betaler.
Gennem sponsorater og mængderabatter får holdene typisk cyklerne stillet til rådighed eller til stærkt reducerede priser.
Her er det samlet overblik over cykel-priserne i årets Tour de France, ifølge VELO.
| Hold | Cykel | Pris pr. cykel i kroner |
1 | UAE Team Emirates | Colnago Y1RS Dura-Ace (speciallavet) | 118.500 |
2 | INEOS Grenadiers | Pinarello Dogma F Dura-Ace | 98.200 |
3 | Cofidis | Look 795 Blade Super Record | 97.500 |
4 | EF Education - Easypost | Cannondale SuperSix Evo Lab71 | 95.000 |
5 | Lidl-Trek | Trek Madone SLR 9 AXS | 94.000 |
6 | Groupama - FDJ | Wilier Filante SLR Dura-Ace | 93.500 |
7 | Arkéa - B&B Hotels | Bianchi Oltre RC Dura-Ace Di2 | 91.850 |
8 | Tudor Pro Cycling Team | BMC Teammachine R 01 ONE | 86.500 |
9 | Uno-X Mobility | Rildey Noah Fast 3.0 Dura-Ace | 85.800 |
10 | Team TotalEnergies | Enve Melee (speciallavet) | 83.600 |
11 | Team Visma - Lease a Bike | Cervélo S5 RED AXS | 82.350 |
12 | Red Bull - Bora - Hansgrohe | Specialized S-Works Tarmac SL8 SRAM RED AXS | 82.300 |
13 | Soudal Quick-Step | Specialized S-Works Tarmac SL8 Shimano Dura-Ace Di2 | 82.300 |
14 | Team Picnic PostNL | Lapierre Xelius DRS 10.0 | 82.100 |
15 | Team Jayco AlUla | Giant Propel Advanced SL 0 | 80.800 |
16 | XDS Astana Team | X-Lab AD9 (speciallavet) | 80.500 |
17 | Decathlon AG2R | Van Rysel RCR-F Pro Dura-Ace | 76.000 |
18 | Israel - Premier Tech | Factor Ostro VAM Dura-Ace Di2 | 74.100 |
19 | Lotto | Orbea Orca Aero M10i LTD Replica | 73.500 |
20 | Bahrain - Victorious | Merida Reacto Team | 72.850 |
21 | Alpecin - Deceuninck | Canyon Aeroad CFR Tensor | 69.700 |
22 | Movistar Team | Canyon Aeroad CFR Red AXS | 69.700 |
23 | Intermarché - Wanty | Cube Litening C:68X SLT | 69.700 |
Mens landevejscyklerne i årets Tour rangerer fra lige under 70.000 kroner til lige knap 120.000 kroner, kan enkeltstartscykler være endnu dyrere.
VELO vurderer, at de mest avancerede enkeltstartscykler i år kan have en værdi på op mod 330.000 danske kroner.
Stor variation trods elite-niveau
Selvom alle ryttere i Touren tilhører den absolutte verdenselite, er der fortsat markante forskelle på udstyret.
Der skæres på vægten, optimeres på aerodynamik og arbejdes minutiøst med materialevalg og teknologi.
Den høje pris på Pogacars cykel afspejler blandt andet topmoderne teknologi og materialer samt individuel tilpasning.
Feltets billigste cykler er stadig udstyret med avanceret teknologi, men i en sport hvor marginalerne er små, investeres der tungt i udstyr, der kan give rytterne den mindste fordel.