Jonas Vingegaard har ambitioner om at skrive sig ind i cykelhistorien ved at vinde Giro d’Italia – og han prioriterer det højere end endnu en Tour-sejr.
Jonas Vingegaard har allerede vundet
Tour de France to gange og står nu over for en mulig ny milepæl i karrieren.
I et interview med den belgiske avis La Derniere Heure gør han det klart, at han i 2026 meget gerne vil køre Giro d’Italia.
Og han drømmer om at vinde løbet.
Lykkes det for den danske cykelstjerne, vil han blive den blot ottende rytter i historien til at vinde alle tre Grand Tours.
Det er en præstation, som kun meget få har opnået, og som Vingegaard lægger stor vægt på.
- At vinde alle tre Grand Tours eller at vinde Touren i 2026? Jeg tror helst, jeg vil vinde alle tre Grand Tours, siger han i interviewet.
Afhænger af holdets beslutning
Vingegaards deltagelse i Giro d’Italia er dog endnu ikke bekræftet.
Selvom han selv er indstillet på at køre løbet i 2026, er det en beslutning, der skal træffes i samråd med hans hold,
Visma - Lease a Bike.
- Jeg mangler Giroen. Men vi har ikke besluttet os endnu, om det går op med næste sæsons planer. Vi skal stadig drøfte det på holdet. Touren forbliver selvfølgelig det største mål, men nu handler det om, hvorvidt vi kan kombinere de to, siger Vingegaard.
Kombinationen af Giroen og Touren i samme sæson er en udfordring, som flere stjerner i feltet har forsøgt sig med.
Senest gjorde
Tadej Pogacar det i år, hvor han vandt både
Giro d'Italia og Tour de France.
Om Vingegaard kan gøre det samme i 2026, afhænger af forberedelserne og kalenderen.
Tour-deltagelse hvert år
Siden sin debut i Tour de France i 2021, hvor han blev nummer to, har Jonas Vingegaard været en fast del af det franske løb.
Han vandt løbet i 2022 og 2023 og har dermed for alvor cementeret sig som en af feltets mest dominerende ryttere.
Giro d’Italia er det eneste af de tre store etapeløb, han endnu ikke har deltaget i.
Med meldingen om ønsket om at køre løbet i 2026 lægger han op til et muligt skifte i sin Grand Tour-strategi.
Hvis planerne bliver til virkelighed, kan Vingegaard altså tage et stort skridt mod en sjælden placering i cykelhistorien.