Richard Plugge foreslår at indføre entré ved bjergafslutninger for at reducere tilskuermængden og øge sikkerheden, mens flere holdchefer udtrykker bekymring over farlige situationer på Tourens største stigninger.
Visma‑chefen Richard Plugge har foreslået en kontroversiel løsning for at forbedre sikkerheden for rytterne på bjergafslutninger.
I et interview i tv‑programmet Vive le Vélo forklarede han, at rytterne ofte må køre ned gennem store menneskemængder på cykel eller i bil, når de skal retur til holdbusserne efter etapeløb med mål på bjergtoppe.
Plugge pegede på Col de la Loze som eksempel, hvor rytterne måtte bruge fløjter for at advare tilskuere under nedkørslen.
Han foreslog at indføre en adgangsbetaling på fire til fem euro for tilskuere på bjergene, hvilket ifølge ham ville reducere antallet af fans markant.
- Vi burde forsøge at holde fans og turister på bjergene så lang tid som muligt. Ellers kan vi kræve fire eller fem euro for adgang til bjerget. Så ville der være mange færre tilskuere. Et lille beløb vil afskrække de fleste fra at komme, siger Plugge i programmet.
Samtidig understregede han, at den unikke atmosfære på stigningerne fortsat er en vigtig del af cykelsportens charme, men at logistikken for rytterne skal forbedres.
Udfordringer med tilskuersikkerhed
Store menneskemængder på bjergene er en af cykelsportens mest ikoniske billeder, men de skaber også udfordringer.
Rytterne skal ofte forcere smalle veje omgivet af fans, og på nedkørslerne kan bilister, cyklister og gående tilskuere udgøre en reel fare.
I flere tilfælde har holdbiler og ryttere måttet bremse kraftigt eller ændre kurs for at undgå kollisioner med tilskuere på smalle bjergveje.
Andre holdchefer deler bekymringen
Flere andre holdledere har udtrykt lignende bekymringer om sikkerheden på bjergafslutninger.
INEOS Grenadiers’ sportsdirektør Zak Dempster kritiserede tilskueradfærd efter en hændelse på Col de Peyresourde, hvor en holdbil ramte en fan.
Han påpegede, at mange tilskuere ikke respekterer løbets afspærringer og skaber unødige risici for ryttere og mandskab.
Hos EF Education‑EasyPost har holdchef Jonathan Vaughters også rettet skarp kritik mod organisationen af bjergafslutninger og UCI’s håndtering af sikkerheden.
Han mener, at beslutningerne ofte træffes uden tilstrækkelig forståelse for de praktiske udfordringer, rytterne møder, og at der mangler konsekvente sikkerhedsprotokoller.