Tour de France har de seneste år været en dansk succesfortælling med rekordmange ryttere og store præstationer.
Men 2025-udgaven kan blive en nedtur for dansk cykelsport, hvis Michael Rasmussen, kendt som "Kyllingen," får ret i sin forudsigelse.
Han spår, at antallet af danske deltagere kan falde markant sammenlignet med de seneste år.
Siden 2019 har mindst otte danskere kørt Tour de France hvert år.
I 2021 og 2023 nåede tallet helt op på 11, men 2025 ser ud til at blive anderledes.
Michael Rasmussen forventer, at kun seks eller syv danskere får plads i feltet, hvilket vil være det laveste antal siden 2018.
”Jeg tror faktisk, at vi godt kunne gå hen og blive en lille smule skuffede i 2025, fordi der er nogle, der er på vej ned ad bakke,” siger Rasmussen.
Han peger på to væsentlige udfordringer.
Den ene er, at flere danske ryttere er rykket til Uno-X, som kæmper for at få et wildcard til Touren.
Det norske hold har deltaget i de seneste to udgaver af Tour de France, men konkurrencen om de få wildcards er hård.
Rasmussen vurderer, at schweiziske Tudor med Julian Alaphilippe i spidsen er favorit til det ene wildcard.
Det andet forventes at gå til det franske hold TotalEnergies, der traditionelt står stærkt hos arrangørerne.
Hvis Uno-X ikke får en plads i feltet, vil flere stærke danske navne som Magnus Cort og Andreas Kron stå uden mulighed for at deltage.
Udover wildcard-situationen står dansk cykelsport også midt i et generationsskifte.
Jakob Fuglsang har ikke Touren på sit program og forventes i stedet at køre Tour de Suisse.
Michael Mørkøv er stoppet, og Chris Juul og Mikkel Bjerg kæmper for at sikre sig pladser på deres respektive hold.
I 2024 deltog otte danskere i Touren, herunder store navne som Jonas Vingegaard, Mads Pedersen og Søren Kragh Andersen.
Selvom nogle af disse ryttere forventes at være med igen, vil antallet sandsynligvis falde.
Hvis Rasmussens forudsigelse holder stik, kan 2025 blive et år, hvor Danmark kun har en lille håndfuld ryttere til start i verdens største cykelløb.