matej mohoric

Matej Mohoric ryster på hovedet af Visma-satsning: Giver ingen mening

Cyklingdec. 26 , 14:45

Slovenske Matej Mohoric stiller spørgsmål ved ny teknologi, der skal hjælpe ryttere på brostenene i klassikerne.

Cykelsportens klassikersæson nærmer sig, og holdene arbejder allerede på at finde de små marginaler, der kan gøre forskellen.

Visma l Lease a Bike har valgt at teste et nyt dæktryksystem fra Gravaa.

Systemet gør det muligt at justere lufttrykket i dækkene undervejs.

Ideen er at sænke trykket på brostenene for at øge greb og komfort og derefter hæve det igen på asfaltstykkerne for maksimal fart.

Wout van Aert er blandt dem, der har testet teknologien på pavéerne under vintertræningen.

Men ikke alle er overbeviste om, at systemet vil fungere i praksis.

Kritikken fra Mohoric

Matej Mohoric, der kører for Bahrain - Victorious, har tidligere leveret stærke præstationer i Paris-Roubaix, blandt andet en femteplads i 2022.

Han er dog skeptisk over for Gravaa-systemet og mener, at det kan gøre mere skade end gavn.

"Det giver ingen mening. Fordi hvis du kører ned i et hul med lavt dæktryk, så kan du ødelægge dine fælge," forklarede Mohoric til Sporza.

Han påpegede, at brostenene i løb som Paris-Roubaix er fyldt med huller og ujævnheder, der allerede stiller store krav til både rytter og cykel.

"For din egen sikkerhed er højere dæktryk altid bedre. Så jeg overvejer ikke at bruge det system," slog han fast.

Mohoric er kendt som en teknisk dygtig rytter og en ekspert i at håndtere brosten og nedkørsler.

Derfor vækker hans kritik opsigt, især i en tid, hvor teknologi spiller en stadig større rolle i sporten.

Et system med potentiale?

Visma og andre hold som dsm har eksperimenteret med dæktryksystemet i flere år.

Men indtil videre er det ikke blevet brugt i de største løb som Paris-Roubaix.

Wout van Aert punkterede på den afgørende Carrefour de l’Arbre i sidste års udgave.

Punkteringen kostede ham muligheden for at følge Mathieu van der Poels sejrsgivende angreb.

Nogle mener, at det nye system kan forhindre lignende situationer, mens kritikere som Mohoric frygter, at det blot introducerer nye risici.

Med Paris-Roubaix og klassikersæsonen lige om hjørnet vil det snart vise sig, om Visma vælger at satse på Gravaa-systemet i de afgørende løb.

Mohoric og andre skeptikere vil holde fast i mere traditionelle metoder, men det er klart, at innovationen allerede skaber debat.

Mest læste

Mest læste