Farten i professionel landevejscykling er gennem de seneste år steget markant, og nu vil Det Internationale Cykelforbund (UCI) forsøge at sætte tempoet lidt ned.
Fra den 1. august indføres en ny forsøgsordning, hvor gearingen i visse løb begrænses, og målet er at øge sikkerheden i feltet. Det gør sig særligt gældende på farlige nedkørsler og i afslutninger med høj fart.
UCI meddeler i en pressemeddelelse, at den nye ordning er et resultat af drøftelser i samarbejdsorganisationen SafeR, som arbejder for større sikkerhed i cykelsporten.
Organisationen består af repræsentanter fra UCI, ryttere, hold og løbsarrangører.
– Beslutningen om at gennemføre denne forsøgsordning er baseret på diskussioner ved SafeR, der konkluderer, at gearene bidrager til den overdrevne topfart, som ses i nogle sektioner af cykelløbet, såsom nedkørsler, lyder det fra UCI.
54x11 som ny maksimal gearing
Forsøgsordningen indføres i første omgang frem til sæsonafslutningen, hvorefter resultater og input fra ryttere og hold vil blive evalueret.
Det vil udelukkende være gældende i linjeløb og vil ikke omfatte enkeltstarter.
Den nye maksimale gearing sættes til 54x11.
Det betyder, at ryttere maksimalt må køre med en klinge på 54 tænder foran og et tandhjul på 11 tænder bagpå.
Denne gearing svarer til, at baghjulet drejer 4,91 gange ved én pedalomgang, og at rytteren tilbagelægger cirka 10,5 meter per tråd.
Andre gearkonfigurationer som for eksempel 56x11, som flere ryttere i dag anvender, vil ikke længere være tilladt i de løb, hvor forsøgsordningen anvendes.
Udfordringer for ryttere og udstyr
Det nye tiltag kan få direkte konsekvenser for ryttere som Mads Pedersen, der ofte kører med gearing, som ligger over den nye grænse.
Mads P. og andre ryttere vil derfor skulle tilpasse sig og finde alternative opsætninger til løbene.
Også udstyrsproducenter rammes.
Gearproducenten SRAM, som blandt andet leverer til hold som Visma - Lease a Bike, Lidl-Trek og Tudor Pro Cycling, tilbyder bagtandhjul ned til størrelse 10.
Disse gear bliver i praksis ubrugelige i løb med gearbegrænsning, hvilket stiller deres brugere i en vanskelig situation.
Andre producenter, som benytter minimum 11 tænder på det mindste tandhjul, vil ikke blive lige så berørt af ændringen.
Ingen navngivne løb endnu
UCI har endnu ikke offentliggjort, hvilke løb der bliver en del af forsøgsordningen.
Dog nævnes det, at større WorldTour-løb som Vuelta a España, Lombardiet Rundt, Clásica San Sebastián, Polen Rundt samt GP Québec og Montréal kan blive blandt de udvalgte.