Den franske sportsgigant Decathlon investerer nu massivt i professionel cykling og hæver budgettet for sit WorldTour-hold til 40 millioner euro i 2026.
Målet er klart.
Man skal matche sportens største mandskaber og støtte kæmpetalentet Paul Seixas i jagten på en fremtidig Tour de France-sejr.
Skifter ejer efter næsten tre årtier
Beslutningen kommer i kølvandet på, at Decathlon har overtaget ejerskabet af det tidligere AG2R La Mondiale-hold.
Forsikringsselskabet afslutter dermed sit 28 år lange engagement i professionel cykling.
Holdet vil fortsat have base i nærheden af Chambéry i Alperne, men med en ny ledelse og mere internationalt præg på truppen.
Holdets nye manager, Dominique Serieys, har allerede foretaget flere ændringer, efter han overtog ledelsen i 2024 fra Vincent Lavenu.
Der forventes mindst ti nye ryttere på holdkortet i 2026.
Serieys har desuden bekræftet, at en ny titelsponsor er på vej, men afviser samtidig rygter om, at L’Oréal skulle være involveret.
- Vi har set rapporter om L’Oréal, men det er falske oplysninger, lyder det fra holdledelsen, som dog bekræfter, at en større sponsor vil blive offentliggjort før afslutningen på årets Tour de France.
Fokus på fremtiden og modernisering
Med opkøbet ønsker Decathlon at positionere sig blandt de stærkeste mandskaber i sporten.
En del af strategien er at satse langsigtet på unge talenter som Paul Seixas, der ses som det helt store fremtidige franske håb i klassementskampen ved Tour de France.
Serieys bekræfter, at Decathlon støtter visionerne bag One Cycling-projektet, som har til formål at modernisere sporten og skabe nye indtægtskilder for holdene.
Han har planer om at drøfte udviklingen med UCI-præsident David Lappartient.
Derudover overvejes det at etablere et kvindehold i 2027 som en del af Decathlons udvidede engagement i cykelsporten.
AG2R La Mondiale offentliggjorde sammen med Decathlon ejerskiftet kort efter Grand Départ i Lille og udtrykte stolthed over deres lange engagement.
- Vi er meget stolte af vores 28 år som ejere af holdet, men vi mener, at det er det rette tidspunkt at give stafetten videre til Decathlon. Vi kunne ikke have fundet en bedre partner, udtalte Delphine Stricker fra AG2R.