Magnus Cort Wout van Aert

Wout van Aert har givet Magnus Cort et lorte-ultimatum

Cyklingjul. 09 , 12:08
Han har anmeldt hotelværelser i årevis med en særlig sans for detaljer, men nu er grænsen åbenbartnået for, hvor langt man kan tage det under Tour de France.
Mens størstedelen af feltet pakker sammen, restituerer og fokuserer på næste etape, finder Magnus Cort tid til en lidt anderledes rutine.
Han anmelder nemlig de hoteller, som han og holdkammeraterne bor på under løbene.
Siden 2019 har danskeren via hashtagget #RoomsAndRatings givet sine følgere på Instagram et ærligt, humoristisk og til tider grænseoverskridende indblik i cykelverdenens mindre glamorøse overnatningsmuligheder.
Det startede som en kreativ måde at være mere aktiv på sociale medier uden at blive endnu en klichéfyldt profil med solopgange og landskaber fra sadlen.
Cort valgte i stedet at anmelde faciliteterne på turens mange hoteller med fokus på alt fra manglende børster ved toiletterne til bizarre brusehoveders placering.
- Vi må ikke være for ærlige om så mange ting, fordi vi har et ansvar over for sponsorer og hold. Men hotellerne er ikke sponsorer, så det var en god måde at vise noget ægte og anderledes, forklarede han i et interview med Cycling Weekly for nogle år siden.
Detaljer på toilettet 
Det blev hurtigt et kulthashtag blandt både fans og andre ryttere, og især én følger har vist sig at være både trofast og kritisk. Nemlig Wout van Aert.
Den belgiske stjerne fra Visma | Lease a Bike har fulgt med i Corts anmeldelser og blev nævnt i de seneste opslag, hvor Cort omtaler manglen på håndvask og toiletbørste på badeværelset på et fransk hotel.
Han skrev, at han havde lovet ikke at dokumentere resultatet:
- Men jeg er sikker på, at min hemmelige værelseskammerat kan bekræfte, at det ikke var pænt.
I den anmeldelse lod Cort det grove sprog og de eksplicitte billeder blive hjemme, og det var ikke tilfældigt.
Van Aert havde nemlig været ude med riven og sagt, at hvis billederne af toiletafføring fortsatte, ville han trykke på "unfollow".
Det fortalte Cort selv til TV 2 Sport og tilføjede:
- Det kan jeg jo ikke have.
Derfor havde han pakket tingene mere ind i sin seneste anmeldelse. Et kompromis mellem ærlighed og takt.
Fra satire til seriøs indflydelse
Men selv om anmeldelserne er skabt med et glimt i øjet, har de fået reel betydning.
I ét tilfælde blev EF Education-Nippo kontaktet af et hotel, der ikke brød sig om kritikken.
I et andet opslag havde Cort klaget over, at der ikke var nogen dyne. Året efter var sengen blevet opgraderet.
Det har med andre ord haft en effekt.
Samtidig understreger Cort, at formålet ikke er at hænge nogen ud. Han er ikke typen, der kræver luksus, men grundlæggende standarder skal bare være i orden.
Og som han har forklaret tidligere, betyder små detaljer som internet, gardiner, bruserens højde og mulighed for at åbne sin kuffert på gulvet mere end spa og minibar.
Hans rating-skala er gennemtænkt. Alt vurderes fra ét til syv stjerner, fordi syv er et primtal, og dermed ”et godt tal med variation”.
Nu hvor han har lovet Van Aert at skrue lidt ned for det billedlige sprog, må humoren finde nye veje.
Men følgerne kan ånde lettet op. Anmeldelserne fortsætter, bare med lidt færre grafiske detaljer.
Mest læste

Mest læste