Når man er en stor stjerne på de sociale medier, kan han tjene store summer på det. Det kan fodboldstjernen Alisha Lehmann skrive under på. Selvom hun i VM-gruppespillet har fået under en halvleg på banen, er det alligevel Alisha Lehmann, der har fået en stor del af opmærksomheden.
Den schweizisk spiller har lavet to indhop for sit landshold i gruppespillet. Holdet er i skrivende stund nummer et i gruppen.
Hun er naturligvis først og fremmest kendt for at være professionel fodboldspiller, men også for at være stor på de sociale medier. Blandt andet bryster hun sig af at have 14 millioner følgere på Instagram. På TikTok er der næsten 10 millioner, der følger med.
Ifølge analysefirmaet Nielsen er det ikke helt ubetydeligt for Lehmann, at hun er en populær kvinde. Tværtimod er det en rigtig god forretning for hende.
Hendes medieværdi er blevet opgjort til omtrent to millioner kroner på listen. Nummer to på denne liste er spanske Alexia Putellas, der kan kræve cirka en tredjedel for sine opslag.
Medieværdien er et tal, der viser, hvor mange penge der skal bruges for at generere den samme rækkevidde med anden annoncering.
Felix Murbach, der er marketing- og influencer-ekspert i Lehmanns hjemland, har taget et nærmere kig på hendes sociale medier.
"Hun er for længst blevet en international figur på linje med Roger Federer. Hun er nu et emne ved VM i mange internationale medier," siger han til mediet Blick.
Selvom hun i forvejen er den mest populære kvindelige fodboldspiller, er der ikke udsigt til, at det stopper. Siden juni har hun nemlig budt velkommen til intet mindre end 800.000 nye følgere.
Ifølge Murbach har den 24-årige Aston Villa-spilleren har hele pakken. Med dette mener han, at hun ikke kun ser godt ud og er dygtig til sin sport, men også optræder autentisk.
Tidligere har Lehmann gjort det klart, at hun er fodboldspiller og ikke influencer. Det har dog ikke afholdt hende fra at lave kampagner for store navne som Coca-Cola og Lamborghini.