cristiano ronaldo cr7 brand

Cristiano Ronaldo slår ny rekord: Så meget er hans brandværdi

Fodboldfeb. 06 , 18:19

Den portugisiske superstjerne er ikke bare en fodboldspiller – han er en forretning i sig selv.

Cristiano Ronaldo har gennem mere end to årtier været en af de mest dominerende skikkelser i fodboldverdenen.

Hans præstationer på banen taler for sig selv, men uden for kridtstregerne har han opbygget en af de stærkeste personlige brands nogensinde.

Nu viser en ny analyse, hvor meget den portugisiske stjernes navn egentlig er værd – og beløbet har aldrig været højere.

Ifølge en rapport fra det portugisiske Institut for Markedsføringsadministration (IPAM) er værdien af brand Ronaldo nu oppe på svimlende 850 millioner euro, det svarer til ca. 6,3 milliarder danske kroner.

Det er en stigning på mere end 300% siden 2020.

Fra lønforhøjelse til social medie-succes

IPAM har fulgt Ronaldos brandværdi siden 2011, hvor den blev vurderet til 24,5 millioner euro.

Dengang var han allerede en af verdens største stjerner, men ingen kunne have forudset, hvor stor en forretning hans navn ville blive.

Siden den seneste analyse i 2020 er hans værdi eksploderet, og det skyldes særligt to faktorer.

For det første har Ronaldo oplevet en markant lønstigning.

Da han spillede for Juventus, tjente han omkring 40 millioner euro om året.

I dag, hvor han spiller i Saudi-Arabien, lyder hans årsløn på 200 millioner euro.

For det andet har hans sponsorater og reklameaftaler taget et enormt hop.

Tidligere tjente han 28 millioner euro om året på kommercielle aftaler, men nu lyder beløbet på 150 millioner euro.

Han har blandt andet lukrative aftaler med Nike, Tag Heuer og Louis Vuitton.

Samtidig har hans eksponering i medierne nået nye højder, hvor han konstant bliver omtalt i aviser, tv og på sociale platforme.

Antallet af gange hans navn nævnes i internationale medier er steget markant, hvilket øger værdien af hans brand yderligere.

Hans præstationer på banen har også bidraget til den stigende værdi.

Siden 2020 har han spillet 51% flere kampe og scoret 60% flere mål, hvilket fortsat gør ham relevant i fodboldverdenen.

Den mest fulgte person i verden

Cristiano Ronaldo er ikke bare fodboldens største navn – han er også kongen af sociale medier.

Med over 1 milliard følgere fordelt på Instagram, Facebook, X og YouTube har han en større digital rækkevidde end nogen anden sportsstjerne.

Instagram er hans stærkeste platform, hvor han har 648 millioner følgere.

På Facebook har han 170 millioner, mens X og YouTube har henholdsvis 114,5 og 73,5 millioner.

Den enorme eksponering gør ham ekstremt værdifuld for brands.

Ifølge flere rapporter kan han tage op mod 2 millioner euro for ét sponsoreret opslag på Instagram.

IPAM’s analyse viser også en massiv udvikling i Ronaldos personlige brand.

Hans løn er steget med 308% siden 2020, mens hans sponsorindtægter er vokset med 435%.

Samtidig har hans følgerskare på sociale medier oplevet en stigning på 280%, hvilket gør ham til den mest indflydelsesrige atlet online.

Daniel Sá, direktør for IPAM og hovedforfatter bag studiet, mener, at Ronaldo har skabt noget unikt.

"Cristiano Ronaldo er meget mere end en fodboldspiller. Han er en global brand, der repræsenterer excellence, innovation og indflydelse på tværs af flere områder af det offentlige liv. Hans markedsværdi afspejler hans sportslige, mediemæssige og kommercielle relevans, som transcenderer generationer," siger han.

Med rekordhøj brandværdi, massiv tilstedeværelse på sociale medier og en fortsat evne til at levere på banen ser Cristiano Ronaldo ud til at forblive en af verdens mest indflydelsesrige sportsikoner i mange år endnu.

Mest læste