gettyimages 2179799362

FIFA klar til rekordbud på kvindernes VM-rettigheder i 2027 og 2031

Fodboldnov. 07 , 16:45
FIFA adskiller medierettighederne til kvindernes VM for første gang,
For første gang i historien tilbyder FIFA nu medierettighederne til kvindernes verdensmesterskab i fodbold som et selvstændigt produkt.
FIFA har lanceret en budrunde på rettighederne til VM for kvinder i Brasilien 2027 og 2031, hvis værtsland endnu ikke er fundet.
Tidligere blev rettighederne til mændenes og kvindernes turnering solgt samlet, men denne ændring markerer et strategisk skifte, hvor kvindernes turnering fremhæves og markedsføres separat.

En ny tid for kvindefodbold på tv

Denne beslutning kommer efter det imponerende seertal for kvindernes verdensmesterskab i 2023, som blev afholdt i Australien og New Zealand.
Til trods for tidszoneudfordringerne nåede turneringen rekordhøje seertal i USA, især under gruppespilsfasen.
Ifølge InsiderSport forventer FIFA endnu større tv-tilslutning i 2027, når turneringen afholdes i Brasilien. Den mere favorable tidszone og den stigende interesse i kvindefodbold globalt peger på yderligere vækst i seertal.

Store spillere på markedet og muligheder for højere bud

I USA har Fox og Telemundo haft rettighederne til både mændenes og kvindernes verdensmesterskab siden 2015, men deres nuværende kontrakt udløber efter mændenes VM i 2026.
Denne udvikling åbner døren for nye aktører og for potentielt højere bud, eftersom tidligere kontraktlige bindinger falder væk.
Sidste år satte FIFA sig et mål om at opnå 2,1 mia. kroner i indtægter fra salg af medierettigheder til kvindernes VM, men nåede kun 1,4 mia. kroner. Med en særskilt budrunde håber man at øge værdien markant.

Fordele ved at adskille kvindernes medierettigheder

Ifølge InsiderSport giver adskillelsen af medierettighederne til kvindernes turnering mulighed for bedre fokus og udvikling af kvindefodbolden som et stærkt, selvstændigt brand.
FIFA har fremhævet, at VM i Brasilien i 2027 er topprioriteten, mens de også er åbne for bud på rettighederne til 2031-turneringen.
I takt med at kvindefodbold vokser i popularitet, skaber denne ændring et gunstigt miljø for nye investeringer samt en massiv eksponering, hvilket igen kan styrke sporten globalt.
FIFA’s budrunde er en betydelig udvikling, som kan bringe større opmærksomhed og økonomisk støtte til kvindefodbold og tiltrække nye medier og sponsorer, som kan hjælpe med at sikre højere seertal og bredere dækning.
Mest læste
Lige nu