Jürgen Klopp forsvarer sit kommende skifte til Red Bull-koncernen, hvor han fra januar 2025 vil indtage en rolle som "Head of Global Soccer." Klopps beslutning har skabt debat, især blandt fans fra hans tidligere klubber, som ser Red Bull som en markant, kommerciel spiller, men Klopp har en anden opfattelse.
Strategisk position og et nyt fokus på spillertrivsel
Som "Head of Global Soccer" vil Klopp arbejde med en strategisk tilgang til fodboldens udvikling i Red Bulls netværk.
Klopp fortalte i podcasten Einfach mal Luppen, at hans mål er at blive talsperson for spillerne og blandt andet reducere mængden af kampe for at forbedre spillernes trivsel.
"Jeg er ikke ude på at begynde at diktere, hvad trænerne skal gøre," sagde Klopp, "men derimod at være deres partner." Hans tætte samarbejdspartner bliver den tidligere tyske landsholdsspiller Mario Gomez, som er teknisk direktør hos Red Bull.
Kritik fra tidligere fans
Beslutningen om at tilslutte sig Red Bull er blevet mødt med blandede følelser fra Klopps tidligere fans fra Mainz 05 og Borussia Dortmund.
Mange af disse fans ser Red Bull som en kommerciel gigant, der blot driver fodboldprojekter som en udvidelse af energidrikmærkets branding.
Men ifølge Spiegel forsvarer Klopp sin beslutning med, at Red Bull længe har investeret i dygtige spillere, som kunne have været en del af ethvert hold.
Han nævner stjerner som Willi Orbán, Yussuf Poulsen og andre, som han mener står for mere end blot kommercielle interesser. “Jeg har aldrig set Red Bull som kontroversielt,” udtaler Klopp.
Fodboldromantik og nutidens fodboldverden
Ifølge Spiegel anerkender Klopp, at hans beslutning er i konflikt med idealer fra fodboldromantikere, der kritiserer den kommercielle påvirkning af sporten. Men han ser denne udvikling som værende en del af den moderne fodboldverden.
"Jeg ved ikke, hvad jeg kunne have gjort anderledes for at gøre alle tilfredse," siger Klopp om sin beslutning.