Brøndbys dramatiske vej til mesterskabsspillet har ikke kun glædet klubbens fans – også hos Viaplay, der er en af Superligaens rettighedshavere, er der tilfredshed med udfaldet.
Ifølge sportschef Benjamin Munk er det ingen hemmelighed, at Brøndbys tilstedeværelse i top-6 har stor kommerciel betydning, da klubben traditionelt tiltrækker både mange tilskuere på stadion og høje seertal foran tv-skærmene.
Da spillerne gik til pause i sidste spillerunde af grundspillet, lå Brøndby til at misse mesterskabsspillet, men Frederik Alves’ sene udligning mod Silkeborg sikrede dem den sidste billet.
Dermed fortsætter Brøndbys stime som en fast del af mesterskabsspillet, hvilket både har sportslige og økonomiske konsekvenser. For Viaplay betyder det større seertal og en mere attraktiv produktpakke, især med to kommende derbykampe mod FC København.
"Vi holder ikke med nogen, men det ville være latterligt ikke at bekræfte det åbenlyse: Brøndby er et af de kommercielt mest attraktive hold i Superligaen," siger Munk til medierne.
Han understreger, at det er et faktum, at eksempelvis to kampe mellem FCK og Brøndby genererer langt højere seertal end kampe mellem FCK og Silkeborg.
Brøndbys popularitet på tv-markedet har været veldokumenteret gennem årene, og rivaliseringen med FC København er uden sammenligning den største i dansk klubfodbold.
Derbys har gang på gang sat seerrekorder, og det er en væsentlig årsag til, at Viaplay naturligvis ser en fordel i, at Brøndby fortsat er en del af mesterskabsspillet.
For Superligaen som helhed betyder Brøndbys deltagelse også en mere attraktiv afslutning på sæsonen. FCK, Brøndby og FC Midtjylland kæmper alle med i toppen, mens AGF, FC Nordsjælland og Randers også vil blande sig.
Spændingen, de store opgør og de potentielt afgørende derbykampe er med til at styrke ligaens appel – både sportsligt og kommercielt.
Selvom Silkeborg utvivlsomt havde fortjent en plads blandt de seks bedste efter en stærk sæson, er realiteten, at klubber med større fanbaser og medieopmærksomhed har en direkte indflydelse på seertallene.
Og i den ligning er Brøndby fortsat en af de største aktører i dansk fodbold.