Aston Martin har solgt sin lille ejerandel i Aston Martin Aramco Formula One Team for 146 millioner dollars, mens den ikoniske britiske bilproducent kæmper med økonomiske udfordringer og faldende salg.
Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc har denne uge offentliggjort, at de har solgt deres 4,6 procent store ejerandel i Aston Martin Aramco Formula One Team.
Køberen, der endnu ikke er offentliggjort, betaler 146 millioner dollars for aktieposten (svarende til ca. 952 millioner kroner), hvilket værdisætter Formel 1-holdet til omkring 3,2 milliarder dollars (knap 21 milliarder kroner).
Salget er en del af bilproducentens forsøg på at styrke sin økonomi, der de seneste år har været presset.
Ifølge Bloomberg er Aston Martins aktieværdi halveret det seneste år, og omsætningen i andet kvartal faldt med 34 procent.
Den lavere efterspørgsel efter mærkets topmodeller som Valkyrie og den kommende Valhalla har været medvirkende til nedgangen.
Finansielle problemer og udfordringer på eksportmarkedet
Aston Martin står samtidig overfor nye udfordringer på eksportmarkedet.
En ny toldaftale mellem USA og Storbritannien har sænket bilimporttolden til 10 procent fra tidligere 27,5 procent, men det gælder kun de første 100.000 biler pr. år.
Derefter stiger tolden igen til det høje niveau, hvilket er problematisk for mindre producenter som Aston Martin.
For den traditionsrige bilproducent betyder det, at selv med den lavere told vil det være svært at sikre en stabil omsætning på det vigtige amerikanske marked.
Salget af andelen i Formel 1-holdet skal derfor ses som en nødvendig likviditetsindsprøjtning.
Formel 1 stadig et lyspunkt
Ironisk nok har Formel 1 været et af de få lyspunkter for Aston Martin i år.
Populariteten omkring sporten har bidraget til, at salget af aktieposten endte 50 procent højere end de cirka 100 millioner dollars, som selskabet først forventede, da salgsplanerne blev offentliggjort i marts.
Formel 1-holdet, der styres af den canadiske milliardær
Lawrence Stroll og hans Yew Tree Consortium, vil fortsætte under Aston Martin-navnet.
Stroll ejer også en tredjedel af bilproducenten, og hans søn Lance Stroll kører fortsat på holdet.
Selvom Aston Martin F1-holdet ikke har haft succes på banen i 2025-sæsonen, er der optimisme frem mod 2026, hvor nye tekniske regler kan skabe en chance for at rykke frem på gridden.