Audi overvejer at trække sig fra deres Formel 1-projekt og Volkswagen-koncernen, der ejer Audi, er presset. Med store økonomiske udfordringer og en investering på hele 8 milliarder danske kroner, som ifølge Auto Motor und Sport har vist sig problematisk, kan en aftale om delvist eller fuldstændigt salg muligvis sikre koncernens økonomi og samtidig bevare Audis tilstedeværelse i motorsportens kongeklasse.
Volkswagen har ikke haft den økonomiske succes, man håbede på, og koncernen tjener i øjeblikket mindre end 1.000 kroner per solgte bil.
QIA, Qatars statslige investeringsfond, ejer allerede en betragtelig del af Volkswagen, og derfor virker det sandsynligt, at Qatar kan blive en køber af Audi F1-projektet.
Et salg til QIA ville både kunne frigive midler for Volkswagen og styrke Qatar i motorsporten. Qatar har nemlig udvidet sit engagement i Formel 1 de seneste år, blandt andet som officiel sponsor via Qatar Airways og som vært for Qatar Grand Prix på Lusail International Circuit.
Audis indtog i Formel 1 og de første udfordringer
Audi trådte officielt ind i Formel 1 i 2022 under det belgiske Grand Prix og indgik kort efter en aftale om at overtage det schweiziske hold Sauber for 4,2 milliarder danske kroner. Dette skulle sikre Audis tilstedeværelse i Formel 1 som en repræsentant for Volkswagen-koncernen.
Til projektet opførte Volkswagen en dedikeret fabrik i Neuburg til udvikling af de nuværende V6-hybridmotorer, men allerede kort efter start har projektet været præget af udfordringer.
Internt er Audi F1-projektet blevet ramt af ledelsesskift, og senest er den tidligere Ferrari-teamchef Mattia Binotto blevet hyret for at stabilisere projektet.
Dog har Volkswagens nye administrerende direktør, Gernot Döllner, talt kritisk om Audi og hele Formel 1-projektet, hvilket har skabt yderligere usikkerhed om Audis fremtid i sporten.
Hvad betyder det for Audi og Qatar?
Hvis Qatar køber sig ind eller overtager hele Audi F1-projektet, kan det gavne begge parter. Audi vil fortsat have en tilknytning til Formel 1, mens Volkswagen opnår større økonomisk fleksibilitet. Samtidig styrker Qatar sin position i sporten og udvider sin tilstedeværelse i motorsporten yderligere.
For Audi og Volkswagen er en beslutning om Formel 1’s fremtid nødvendig for at adressere de økonomiske udfordringer, og en aftale med Qatar kan muligvis sikre, at Audi kan blive i sporten, uden at Volkswagen fortsat står med hele den økonomiske byrde.