Haas har forbedret sig markant under Ayao Komatsu, men en grundlæggende udfordring truer holdets stabilitet. Nu efterlyser den japanske teamchef en vigtig ændring.
Ayao Komatsu har nu siddet i spidsen for Haas i et år, efter at han overtog rollen som teamchef fra Günther Steiner.
Under hans ledelse har holdet opnået en markant forbedring i forhold til 2023-sæsonen, hvor Haas sluttede sidst i konstruktørmesterskabet med blot 12 point.
I 2024 rykkede holdet op på en syvendeplads med 58 point, hvilket blev betragtet som en væsentlig fremgang.
Den kommende sæson markerer et nyt kapitel for Haas, der har sagt farvel til Nico Hülkenberg og Kevin Magnussen.
I stedet er det Esteban Ocon og Oliver Bearman, der udgør kørerduoen for 2025.
Men midt i forberedelserne til en ny sæson kæmper Komatsu med en grundlæggende udfordring, som truer holdets stabilitet: manglen på personale.
Ifølge F1Oversteer er Haas det mindste hold i Formel 1 målt på antal ansatte.
Med blot 330 medarbejdere ligger de langt efter rivaler som Williams, der har over 1.000 ansatte i deres fabrik i Grove.
Selv Sauber, der i øjeblikket har omkring 500 medarbejdere, arbejder på at udvide staben forud for deres transformation til Audis fabriksteam i 2026.
Komatsu advarer nu om, at situationen ikke er holdbar.
"Det er imponerende, hvad dette hold formår, men vi beder folk om at løfte en ekstremt stor byrde. Mange har to eller tre roller, og det er simpelthen ikke bæredygtigt i længden," forklarer han.
Han fremhæver, at Haas gennemførte deres første Test af ældre biler uden problemer, men det skete kun, fordi medarbejderne pressede sig selv til det yderste.
For at sikre, at holdet kan fortsætte sin udvikling, har Komatsu nu rettet en direkte bøn til ejer Gene Haas.
"Vi kan ikke fortsætte med at forvente, at folk altid går den ekstra mil. Vi er nødt til at øge vores ressourcer, ellers risikerer vi at slide folk op," siger han.
Den japanske teamchef har allerede bevist sin evne til at skaffe ekstern støtte.
Det var hans indsats, der fik Toyota til at vende tilbage til Formel 1 som teknisk partner, hvilket har givet Haas adgang til bedre testmuligheder.
Nu håber han, at Gene Haas vil lytte til hans opfordring og investere i at øge personalestyrken, så holdet ikke risikerer at knække under presset.