gettyimages 2181409348

Dårligt nyt for Bearman og Ocon: Toyota har usædvanlig klausul i Haas-aftalen

Formel 1nov. 17 , 14:43
Toyota tilbage i Formel 1 med stort Haas-samarbejde
Efter 15 års fravær er Toyota officielt tilbage i Formel 1 – ikke med et fabriks-hold, men som teknisk partner til det amerikanske team Haas.
Det markerer et stort skridt for begge parter, hvor Toyota bidrager med uvurderlig ekspertise og ressourcer til Haas, som nu kører med Toyota-branding på deres biler.
Toyota trak sig fra Formel 1 i 2009 som følge af den globale finanskrise, der kostede dem dyrt. Men Haas’ teamchef, Ayao Komatsu, har arbejdet målrettet på at genoplive Toyotas tilstedeværelse i sporten.
I oktober faldt aftalen på plads, og Toyota vender nu tilbage som teknisk samarbejdspartner – en beslutning, der kan give Haas en fordel i jagten på succes.
Samtidig introducerer Haas en ny køreropstilling fra 2025 med britiske Oliver Bearman og franske Esteban Ocon, som erstatter Nico Hülkenberg og Kevin Magnussen. Bearman tager springet fra Ferrari Driver Academy, mens Ocon skifter fra Alpine.
Partnerskabet mellem Haas og Toyota kan markere starten på en ny æra for det amerikanske team. Med Toyotas avancerede teknologi og støtte kan Haas få et afgørende løft i den hårde konkurrence, men samtidig vil klausulen om kørervalg sætte ekstra pres på Bearman og Ocon, der allerede står foran en skelsættende sæson i 2025.
Det bliver spændende at se, om dette partnerskab vil føre til succes – både for Haas og for Toyotas ambitioner i Formel 1.

Toyota med speciel veto

Den nye aftale mellem Haas og Toyota rummer dog en kontroversiel klausul: Toyota har fået vetoret over Haas’ fremtidige kørerbeslutninger.
Denne klausul betyder, at Toyota kan blokere Haas fra frit at skifte kørere i fremtiden, hvis Bearman eller Ocon mister deres sæde. Det gør den nye aftale til mere end blot teknisk og kommerciel støtte – den giver Toyota en direkte indflydelse på teamets sportslige beslutninger.
Derudover har Toyota ambitioner om at bringe en japansk kører tilbage i Formel 1. Målet er at placere en Toyota-støttet kører på gridden ved siden af Honda-støttede Yuki Tsunoda, som fortsætter med Visa Cash App RB-holdet i 2025.
Tsunoda, der har været en del af Honda-familien siden 2016, er i øjeblikket Japans eneste Formel 1-kører og en vigtig brik i den japanske motorsports scene.
Mest læste