Red Bull kan få problemer med affjedringen på Las Vegas-banen, advarer
Ralf Schumacher, der sammenligner bilens opførsel med en hoppende ged eller et æsel.
Op til weekendens Grand Prix i Las Vegas har tidligere Formel 1-kører Ralf Schumacher sat fokus på en teknisk udfordring, der kan ramme Red Bull og
Max Verstappen.
Ifølge Schumacher kan den ujævne bybane, der løber gennem Las Vegas’ gader, blive en særlig udfordring for Red Bulls bilkoncept.
- Red Bull har stadig det lille problem, at de genererer det meste af deres downforce fra bilens bund, sagde Schumacher i podcasten Backstage Boxengasse hos Sky Sport Tyskland.
- For at det skal fungere, skal bilen køre meget lavt og have en meget stiv affjedring.
Han advarede om, at det ikke er ideelt på en bane som Las Vegas, hvor bump og ujævnheder er udbredte.
- Vi har hørt Max Verstappen sige flere gange, at hans bil hopper som et æsel eller en ged, lød det fra den tidligere F1-vinder.
Verstappen har brug for alt at gå op
Max Verstappen ligger 49 point efter Lando Norris i kampen om verdensmesterskabet, og det kræver derfor både en toppræstation og uheld hos konkurrenterne, hvis han skal gøre sig forhåbninger om en femte titel i træk.
En potentiel fordel for Red Bull kan dog være, at McLaren tidligere har haft vanskeligheder med forholdene i Las Vegas, især når det gælder at få dækkene til at fungere optimalt i de kølige aftenforhold.
Netop dæktemperaturer er afgørende i denne fase af sæsonen, og Schumacher fortalte, at hold tidligere har benyttet sig af bevidst aggressiv opsætning.
- Vi indstillede nogle gange bilen, så den faktisk 'spiste' dækkene, bare for at få dem op på den rigtige temperatur, forklarede han. Men han advarede samtidig om, at det er en strategi med risiko:
- Det kan man kun gøre i begrænset omfang, for man når hurtigt til et punkt, hvor det bliver for meget.
Jagten på det perfekte kompromis
Las Vegas’ kombination af lange langsider, glat asfalt og ujævnt underlag betyder, at holdene står over for en stor udfordring i forhold til at finde det rette setup.
Red Bull har historisk haft vanskeligheder på bumpede bybaner, hvor bilens stive affjedring gør det svært at kontrollere kørsel og greb.
Det kan derfor blive en afgørende weekend, hvor evnen til at finde det rette kompromis mellem affjedring, aerodynamik og dækstyring kan få direkte betydning for både løbsresultatet og verdensmesterskabets udfald.