damon hill max verstappen

Damon Hill kritiserer Verstappens kørsel i Mexico

Formel 1okt. 30 , 11:30
Damon Hill kritiserer Verstappen efter Mexicos GP: "Giver et skuffende image."
Max Verstappen stod over for hård kritik efter sin aggressive kørsel mod Lando Norris i Mexicos Grand Prix, hvor Formel 1-kommentatoren Damon Hill kaldte hans adfærd "skuffende" og "uforsvarlig."
Verstappen modtog to 10-sekunders straffe samt to strafpoint på sit licenskort, efter at han ved flere lejligheder tvang Norris ud af banen.
Ifølge Express mener Hill, at Verstappen kunne have undgået episoderne, og antydede, at kørsel som denne kan påvirke hans eftermæle.
Denne mening deler Damon Hill i øvrigt med en anden kommentator, Martin Brundle, der ligeledes har kritiseret Verstappens kørsel og mener, at det kan skade hans eftermæle.

To kritiske episoder og strafpoint på Verstappens licens

Episoderne, som førte til Verstappens straffe, fandt sted ved Sving 4 og Sving 8. Norris forsøgte at overhale på ydersiden i Sving 4, men Verstappen bremsede sent og tvang Norris bredt ud af banen.
Kort efter dykkede Verstappen igen aggressivt ned ad indersiden i Sving 8, hvor begge biler forlod banen. Stewards gennemgik hændelserne og fandt, at Verstappen var den skyldige part i begge tilfælde.
De tildelte to separate 10-sekunders straffe til hollænderen samt yderligere to strafpoint på hans licens, hvilket nu sætter ham halvvejs mod en mulig udelukkelse fra et fremtidigt løb.
Hill udtalte på Sky Sports F1-podcasten, at han anså Verstappens handlinger for at være "skuffende" og mente, at de skadede hans omdømme som mester.
"Han er en fantastisk kører, men han risikerer at skade sit ry ved at køre på denne måde," udtalte Hill.

Hill foreslår tidligere F1-kørere som stewards

Damon Hill opfordrede også FIA til at inddrage tidligere kørere i vurderingen af tvivlsomme episoder som dem i Mexicos Grand Prix.
Han sagde, at tidligere kørere kunne tilbyde værdifuld indsigt, der kan hjælpe stewards til at træffe retfærdige beslutninger.
Ifølge Hill kan erfarne kørere identificere, hvad der udgør risikofyldt kørsel, og hjælpe med at undgå, at beslutninger bliver overregulerede og åbne for fortolkninger.
Ved at reducere mængden af specifikke regler kan man ifølge Hill bedre undgå gråzoner og sikre en retfærdig vurdering.
Mest læste