gettyimages 2182480300

Data afslører McLarens reelle fordel over F1-rivalerne

Formel 1maj 01 , 19:45
Efter fem løb i Formel 1-sæsonen 2025 har McLaren markeret sig som den mest konsekvent hurtige bil på gridden – men spørgsmålet er, hvor stor fordelen egentlig er, og hvorfor de ikke dominerer mere åbenlyst.
Ifølge Sky Sports F1’s gennemgang af data fra kvalifikationer og løb er svaret nu mere klart: McLaren har den bedste pakke, men ikke en uovervindelig en.
Oscar Piastri fører VM-stillingen og har sammen med teamkammerat Lando Norris sikret McLaren fire sejre i de første fem løb.
Holdet topper konstruktørmesterskabet med 77 point ned til nærmeste rival, men individuelt er Max Verstappen blot 12 point fra Piastri og tæt på Norris.
Norris har forsøgt at nedtone snakken om, at McLaren skulle være suveræne:
- Folk siger, vi er de hurtigste, men det er bare fordi vi ser hurtige ud i træningerne. I kval og løb er Red Bull lige så hurtige som os," sagde han efter Saudi-Arabien.
Interessant data
Sky Sports’ Bernie Collins analyserede både reelle omgangstider og de såkaldte Theoretical Best Laps (TBL), som viser, hvad en kører kunne have opnået, hvis alle tre sektorer var blevet sat perfekt sammen.
Gennemsnitlige afvigelser fra pole position i kvalifikation (TBL-analyse):
KørerGennemsnit til poleAntal poles
Oscar Piastri+0.028 sek.2
Lando Norris+0.155 sek.1
Max Verstappen+0.227 sek.2
George Russell+0.230 sek.0
McLaren har været konkurrencedygtige på alle baner i kvalifikation. Men med så små marginaler kan enkeltstående præstationer – som Verstappens på Suzuka – tippe balancen.
Race pace: gennemsnitligt tidstab til vinderen
KørerGennemsnit til vinderLøbssejre
Oscar Piastri+4.515 sek.3
Lando Norris+7.328 sek.1
Max Verstappen+10.958 sek.1
George Russell+15.935 sek.0
McLaren har været særligt stærke i løb med højt dækslid – f.eks. i Bahrain og Australien – hvor deres bil håndterer dæknedbrydningen bedre end konkurrenterne. De har kun tabt ét løb (Suzuka), hvor Verstappen havde poleposition og kørte fejlfrit.
1. Dækstrategi og slidstyrke:
McLarens bil er mest konkurrencedygtig, når dækkene slides hurtigt, især på blødere compounds. Det giver dem en fordel i race-trim, hvor de kan holde et stabilt tempo uden store performance-fald.
2. Kvalifikationsstyrke:
Selvom marginerne er små, har Piastri og Norris jævnligt haft bil og evner til at tage pole. Det giver dem taktisk fordel i løbene – men kun hvis de udnytter det.
3. Fejlfrihed og marginaler:
Norris’ Q3-crash i Saudi-Arabien og ufuldendte omgange fra flere kørere viser, hvor lidt der skal til for at ændre startgridden. McLaren skal ramme niveauet hver gang.
Bilen gør ikke kørerne sekundærer
Max Verstappen anses for feltets bedste kører, men i så tæt et felt er der grænser for, hvor meget det betyder.
Selv et halvt sekund kan være nok til at rykke fire pladser i kvalifikation, men som Bernie Collins påpeger, er det kun muligt, hvis bilen tillader det. Og her har McLaren i øjeblikket den samlede pakke, der virker flest steder.
McLaren har den mest komplette bil i 2025-sæsonen – stærk i kvalifikation, stærkere i race, og især konkurrencedygtig under slidte forhold.
Men forskellen er ikke stor nok til, at de kan slække på præstationerne. Verstappen og Russell er hele tiden i hælene, og en dårlig dag fra enten Piastri eller Norris kan koste dyrt.
Som Sky Sports’ Karun Chandhok opsummerer:
- McLaren er det mest konsistent hurtige team, men det kræver perfektion fra både team og kørere at omsætte det til sejre.
Mest læste