For første gang i over 17 år blev en kører diskvaliferet under et løb.
Nico Hülkenberg blev den første Formel 1-kører i over 17 år til at blive diskvalificeret midt under et løb, da han modtog det sorte flag ved Brasiliens Grand Prix.
Hændelsen skete på omgang 27, hvor Hülkenbergs Haas sad fast efter et langsomt spin i sving 1. Hjulene kunne ikke få fat, og bilen strandede på en lille kant langs banekanten.
Flere forsøgte at få den tilbage på banen, men til sidst måtte fire marshals hjælpe bilen fri. Kort efter indtraf Franco Colapintos alvorlige uheld, hvilket resulterede i et rødt flag. Under denne pause blev Hülkenberg informeret om sin diskvalifikation.
I strid med Artikel 53,2
Ifølge RacingNews365 blev diskvalifikationen udløst af, at Hülkenberg modtog "udenforstående assistance", hvilket er i strid med Artikel 53.2 i FIA’s Formel 1-reglement.
Denne regel dikterer, at en kører kan blive diskvalificeret, hvis hans bil bliver hjulpet fysisk tilbage på banen under et løb – undtagen i særlige situationer som defineret i andre paragraffer.
Artiklen nævner to undtagelser, nemlig assistance på startgridden og når en bil ikke kan vende tilbage til pitten på grund af en blokering på banen. Ingen af disse undtagelser gjaldt i Hülkenbergs tilfælde.
Hülkenberg havde faktisk spurgt sit team om lov til at modtage hjælp, da bilen sad fast. Det viste sig dog, at det alligevel ville være i strid med reglerne, som klart fastsætter, at enhver udenforstående hjælp under løbet kan resultere i diskvalifikation.
Dommerne "må" diskvalificere
Stewarderne påpegede i deres beslutning, at de havde ret til at diskvalificere Hülkenberg, selv om reglen teknisk set giver mulighed for en vurdering.
Artiklen er formuleret sådan, at dommerne "må" diskvalificere, men dette udtryk kan bruges fleksibelt afhængigt af de konkrete situationer.
I dette tilfælde var Hülkenbergs situation ifølge stewarderne så klar, at en diskvalifikation var uundgåelig.
Med diskvalifikationen blev Hülkenberg dermed på symbolsk vis en sjælden sag om udenforstående hjælp i Formel 1, en afgørelse, som understreger FIA's strenge tilgang til at opretholde sportsreglementerne under løb.