gabriel bortoleto

Derfor har Gabriel Bortoleto været "røvirriterende" i sin første F1-test

Formel 1feb. 28 , 8:30

Den brasilianske rookie har mødt sin første udfordring i Formel 1, men det er ikke farten, der volder problemer. Hvad er det, han stadig arbejder på at få helt rigtigt?

Gabriel Bortoleto er et af de nye ansigter i Formel 1 i 2025-sæsonen, og den unge brasilianer har allerede gjort sig bemærket i sin første test for Sauber.

Som regerende Formel 2-mester er forventningerne til Bortoleto store, men han selv er først og fremmest fokuseret på at tilpasse sig livet i motorsportens kongeklasse.

Han har fået selskab af Nico Hülkenberg i Sauber-garagen, og selv om deres samarbejde kun lige er begyndt, har Bortoleto allerede vist, at han ikke er bange for at stille krav.

Faktisk har han selv indrømmet, at han har været "røvirriterende" for sit team – men af en ganske særlig grund.

En krævende debutant

Ifølge PlanetF1 har Bortoleto brugt sin første test i Bahrain på at finjustere sin Sauber-racer, og særligt én detalje har været afgørende for ham: rattet.

Formel 1-rat er ekstremt komplekse med utallige knapper og indstillinger, og den unge brasilianer har insisteret på, at det bliver skræddersyet præcist til hans behov.

"Vi ændrede på det helt indtil sidste øjeblik," sagde Bortoleto med et grin.

"Jeg må virkelig takke elektronikteknikerne og folkene, der bygger rattet hos Sauber. Folk ser ikke, hvor meget arbejde de lægger i det på fabrikken, men jeg er meget taknemmelig for alt, hvad de har gjort for mig – selv om jeg har været røvirriterende."

Den unge debutant har flere gange bedt teamet om justeringer, fordi han vil have alle detaljer til at være perfekte.

"Kan I ændre det her? Kan I rykke den knap? Kan vi gøre det lidt anderledes?" har han konstant spurgt, og Sauber-teamet har lyttet og leveret.

Mindre forberedelse, mere tilpasning

Sammenlignet med flere af de andre rookies i Formel 1 har Bortoleto haft langt mindre tid i en F1-bil inden sæsonstart.

Kørere som Oliver Bearman og Jack Doohan har allerede kørt flere grandprixer eller haft omfattende testprogrammer, mens Bortoleto er kommet direkte fra Formel 2 uden de samme forberedelsesmuligheder.

Men det bekymrer ham ikke.

"I både Formel 3 og Formel 2 var det det samme. Jeg har aldrig haft muligheden for at have private testdage – de koster jo op mod 35.000 kroner per dag," forklarede han.

Han ved dog godt, at det betyder, han skal lære hurtigt og tilpasse sig hurtigere end konkurrenterne.

"Jeg vil helt sikkert lave fejl, for Formel 1 er så meget mere komplekst. Men jeg arbejder på at minimere dem så meget som muligt og komme op i fart hurtigst muligt," siger han selvsikkert.

Selv om han stadig har meget at lære, har han allerede bemærket en positiv ting i samarbejdet med Hülkenberg: De to kørere ønsker de samme ting fra bilen.

"Vores kørestil er ikke så forskellig. Der er små variationer, men generelt er vi ret enige, og det er en fordel for teamet," afslutter han.

Bortoleto har måske været en udfordring for Sauber-holdet i sin første test, men hvis hans krav om perfektion kan give resultater på banen, vil de nok hurtigt tilgive ham.

Mest læste

Mest læste