George Russell stod for en stor overraskelse under kvalifikationen til
Singapores Grand Prix, mens to kørere blev smidt helt ud af resultatlisten.
George Russell tog lørdag aften en overraskende pole position til Singapores Grand Prix, da han satte en ny banerekord på Marina Bay Street Circuit.
Den britiske Mercedes-kører satte tiden 1:29.158 og var næsten to tiendedele foran Max Verstappen, der blev nummer to i kvalifikationen.
Oscar Piastri sikrede sig tredjepladsen, mens Kimi Antonelli sluttede på fjerdepladsen. Lando Norris blev nummer fem i et skuffende resultat for McLaren.
Mercedes leverede en uventet stærk indsats i kvalifikationen, hvilket stod i skarp kontrast til McLaren, der ellers var blevet regnet som favoritter til at dominere forreste startlinje.
George Russell satte sin hurtigste omgang tidligt i Q3, og med tiden 1:29.165 slog han klart sidste års pole-tid sat af Norris.
Verstappen og Leclerc med blandede resultater
Verstappen og Piastri formåede at skille Mercedes-kørerne ad, men kunne ikke matche Russells tempo.
Hamilton og Leclerc i Ferrari sluttede som henholdsvis nummer seks og syv, mens Hadjar, Bearman og Alonso fuldendte top ti.
I Q2 satte Verstappen tempoet fra start med en tid på 1:29.747, mens McLarens kørere lagde sig på anden- og fjerdepladsen efter første forsøg.
Charles Leclerc havde problemer og var kun 13.-hurtigst efter sin første omgang.
George Russell rykkede siden op på førstepladsen, og blev efterfulgt af Antonelli, indtil Verstappen klemte sig imellem dem.
Leclerc reddede sig videre med en sjetteplads, mens Tsunoda, Lawson, begge Williams-kørere og Hulkenberg blev elimineret.
Williams diskvalificeret efter DRS-brud
Efter kvalifikationen blev det meddelt, at begge Williams-biler er blevet diskvalificeret.
Alex Albon og
Carlos Sainz havde ellers kvalificeret sig som nummer 12 og 13, men FIA fandt ved en rutinemæssig kontrol, at DRS-åbningerne på bagvingen overskred den tilladte grænse på 85 mm.
Ifølge den tekniske regulering artikel 3.10.10g, må DRS-klappen i åben position ikke overstige dette mål.
Williams oplyste, at deres egne målinger før kvalifikationen viste, at bilen var inden for grænserne, men holdet valgte ikke at anfægte FIA's målinger eller metode.
- Konkurrenten anerkendte fuldt ud, at bagvingen på bilen ikke overholdt kravene i det tekniske reglement, lød det i afgørelsen fra FIA.
Diskvalifikationen betyder, at begge kørere starter bagest i søndagens løb.