kimi antonelli mercedes regn silverstone

F1 kæmper med regnvejr - og det problem bliver ikke løst lige foreløbigt

Formel 1jul. 29 , 14:32
Formel 1 står stadig med store udfordringer, når det gælder regnvejrsløb, og problemet med dårlig sigtbarhed kan ikke løses uden fundamentale ændringer i bilernes design.
Formel 1 har længe kæmpet med udfordringer ved kørsel i regnvejr.
Diskussionen blussede igen op under weekendens Grand Prix på Spa-Francorchamps, hvor starten blev forsinket, mens man ventede på, at banen tørrede op.
Mange fans og enkelte kørere mente, at FIA var for forsigtige, mens andre påpegede, at sikkerheden må komme først.
Max Verstappen kritiserede ventetiden og sagde, at det ikke gav mening at udsætte starten så længe, hvis man alligevel ventede på tørre forhold.
George Russell var dog af en anden opfattelse og understregede, at det ville have været uansvarligt at starte, når sigtbarheden gennem Eau Rouge nærmest var lig nul.
Sigtbarheden er hovedproblemet
Problemet i vådt føre handler ikke om vejgreb, men om manglende sigtbarhed.
Vandtågen, som bilerne skaber, gør det umuligt for kørere at se hinanden, hvilket udgør en stor sikkerhedsrisiko.
De nuværende ground effect-biler forværrer situationen, fordi det meste af vandtågen kommer fra bilens gulv og diffuser, hvor store mængder luft accelereres ud under bilen.
FIA har de seneste år testet forskellige løsninger, herunder hjulskærme, for at reducere spray-effekten.
McLaren, Mercedes og Ferrari deltog i flere forsøg i 2023 og 2024, men resultaterne viste, at sigtbarheden ikke blev nævneværdigt forbedret.
Selv en mere ekstrem løsning testet af Ferrari, hvor hjulene blev dækket næsten helt, havde ingen reel effekt, da hovedparten af sprayen kommer fra bilens bund.
Ferraris teamchef Fred Vasseur påpegede, at eneste alternative løsning ville kræve store ændringer af diffuseren eller gulvet, hvilket dramatisk ville reducere bilernes downforce.
FIA’s Nikolas Tombazis forklarede, at sådanne tiltag i praksis ville gøre bilerne langsommere og uegnede til at køre, som sporten er indrettet i dag.
Ingen hurtig løsning i sigte
Selv med de nye 2026-regler, hvor Venturi-tunnelerne bliver mindre, vil bilerne stadig producere betydelig downforce og dermed store mængder spray i regnvejr.
Det betyder, at FIA fremover formentlig fortsætter den forsigtige linje med udsatte starter og ventetid, indtil forholdene forbedres.
Vasseur understregede efter løbet, at beslutningen om at vente var den rigtige, fordi sigtbarheden udgør den største fare.
Han fremhævede, at ingen ville kritisere FIA for at være for forsigtige, hvis alternativet var en alvorlig ulykke i blinde på Spa’s hurtige sektioner.
Mest læste