Formel 1 har foretaget en diskret, men opsigtsvækkende justering af den kommende 2026-kalender.
Ændringen drejer sig om Aserbajdsjans Grand Prix, som i stedet for at blive afholdt søndag den 27. september nu skal køres lørdag den 26. september.
Det sker efter ønske fra de lokale arrangører og regeringsmyndigheder i Aserbajdsjan, som har ønsket at friholde søndagen for at markere landets mindedag.
Konsekvensen af ændringen er, at hele løbsweekenden i Baku rykkes en dag frem.
Mediedagen vil finde sted onsdag den 23. september efterfulgt af træning torsdag og kvalifikation fredag.
Ændringen betyder, at Aserbajdsjan bliver ét af kun to lørdagsløb i 2026-sæsonen. Det andet finder sted i Las Vegas.
Ifølge PlanetF1 er alle de deltagende teams allerede blevet informeret om forskydningen, som også kræver en justering af det logistiske setup i Formel 1's omfattende rejseplan.
Løbet i Baku bliver fortsat afviklet som sæsonens 17. afdeling og falder blot én uge senere end i 2025.
En kalender i forandring
Den komplette 2026-kalender byder på i alt 24 løb, og sæsonen begynder den 8. marts i Australien og slutter den 6. december i Abu Dhabi.
Flere ændringer er blevet foretaget i forhold til tidligere år.
Blandt andet er Imola ikke længere med på kalenderen og er blevet erstattet af Madrid, som nu afslutter den europæiske del af sæsonen i midten af september.
Derudover er løbet i Canada rykket frem, hvilket har givet Monaco mulighed for at åbne det europæiske forløb.
To triple headers er blevet planlagt i sæsonens slutspurt, fra runde 19 til 21 og igen fra 22 til 24.
Zandvoort vil være vært for et sprintløb, hvilket bliver det sidste hollandske Grand Prix i denne omgang, da banen udgår efter 2026.
Forberedelser til ny teknisk æra
Udover ændringerne i løbskalenderen har Formel 1 også offentliggjort planerne for 2026-sæsonens testprogram.
Tre tests er planlagt, hvoraf den første bliver et femdages lukket arrangement i Barcelona fra 26. til 30. januar.
De to følgende tests afholdes i Bahrain i februar.
Sæsonen markerer samtidig indførelsen af en ny teknisk æra, hvor bilerne bliver både mindre og lettere, samtidig med at en ny generation af motorer introduceres.
De nye regler indebærer fjernelse af MGU-H, øget elektrisk effekt og brug af 100 % bæredygtigt brændstof.
Cadillac debuterer som nyt team, mens Audi overtager Sauber og fuldender sin indtræden i sporten.
Feltet udvides dermed til 22 biler, og sportens aktører står over for et regulært paradigmeskifte, både på og uden for banen.