gettyimages 2181387692

F1-strafpoint: Så tæt er Max Verstappen på karantæne efter tidsstraf i Mexico

Formel 1okt. 30 , 13:11
Max Verstappen har efter Mexicos Grand Prix fået yderligere to strafpoint på sin FIA Super Licens, efter at have tvunget Lando Norris af banen.
Med disse to point har Verstappen nu i alt seks strafpoint for de seneste 12 måneder, skriver PlanetF1.com, og han er dermed halvvejs mod grænsen på 12 point, der automatisk udløser en karantæne på én løbsweekend.
Strafsystemet i Formel 1 er blevet anvendt hyppigere i år og ses nu som et middel til at holde kørernes opførsel under kontrol, men det bringer også flere kørere tættere på en potentiel løbsudelukkelse.

Formålet med systemet

Formel 1’s strafpointsystem blev implementeret for at sikre en høj standard for kørsel og sikre, at kørere overholder reglerne.
Det fungerer på samme måde som point på et almindeligt kørekort, hvor kørere risikerer sanktioner, hvis de udviser farlig kørsel.
Ved at nå grænsen på 12 strafpoint inden for en 12-måneders periode får køreren en karantæne, hvilket gør det vigtigt for dem at holde pointene nede.
Hver forseelse vurderes individuelt af dommerne, og pointene varierer afhængigt af, hvor alvorlig hændelsen er.
Kevin Magnussen blev tidligere i år den første kører til at ramme de 12 strafpoint og modtog en karantæne til Aserbajdsjans Grand Prix.
Magnussen vendte tilbage til Singapore med nul point på sin licens, da pointene for de sidste forseelser blev slettet efter ét år. Denne karantæne satte en ny standard og fremhævede konsekvenserne af strafpointsystemet.

Verstappen og andre køreres strafpointsituation

Foruden Verstappen er der andre kørere, som også nærmer sig grænsen.
Fernando Alonso fra Aston Martin har aktuelt otte strafpoint og er dermed tættest på grænsen. Hans point for diverse forseelser i årets Grand Prix-løb, bl.a. kollisionsskader og farlig kørsel, står til først at udløbe i 2025.
Efter Verstappen er det Lance Stroll og Nico Hülkenberg, der hver har fem og fire point, som befinder sig i risikozonen.
Valtteri Bottas’ situation er mere gunstig, da han nu har en ren Super Licens, efter at hans strafpoint for sidste års episode med Lance Stroll i Mexico blev slettet.
Logan Sargeant, der ikke længere er aktiv i Formel 1, har ligeledes fået sine sidste strafpoint slettet, hvilket kan give ham en bedre status, hvis han vender tilbage til sporten.

Et mere restriktivt system i 2024

Flere eksperter og fans diskuterer, om strafpointsystemet måske er blevet for strengt i 2024-sæsonen. Systemet, der oprindeligt blev introduceret for at fremme sikker kørsel og disciplin, er blevet anvendt flittigere i år, og både teamchefer og kørere har udtrykt bekymring over, hvor let point kan akkumuleres.
Fremadrettet skal det blive interessant at se, om FIA justerer systemet for at undgå utilsigtede karantæner, eller om de fortsætter den stramme linje for at opretholde sportslig fairness.
Mest læste