Med store tekniske ændringer på vej rejser der sig spørgsmål om, hvor naturlig sporten vil føles i 2026.
Formel 1 står foran en stor teknisk omstilling i 2026, hvor både motorer og chassis ændres markant.
Ikke alle i feltet hilser den nye æra velkommen, da flere kørere har udtrykt bekymring efter deres første timer i simulatoren.
Max Verstappen var tidligt ude med kritik, og siden har Charles Leclerc, Alex Albon og Lance Stroll fulgt trop.
Fælles for dem er frygten for, at sporten bevæger sig væk fra ren kørsel og i højere grad bliver et spørgsmål om energistyring og strategi, hvilket kan være sværere at følge for fans.
Hos det internationale forbund ser man dog anderledes på tingene.
Arbejdet med reglerne fortsætter, og
FIA forsøger at tage højde for de problemer, som kørerne har peget på.
Målet er, at slutproduktet ikke bliver så dramatisk, som man frygter i paddocken.
Reglerne udvikler sig fortsat
Ifølge Autosport.com forklarer FIA’s ansvarlige for single-seater-racerløb, Nikolas Tombazis, at arbejdet med reglerne stadig er i gang.
Han understreger, at udfordringerne i debatten blev identificeret tidligt i processen.
Når man reducerer effekten fra forbrændingsmotoren og øger den elektriske del, opstår der nye balancer, der skal justeres.
Tombazis fremhæver, at det især er energistyringen, der giver udfordringer.
Flere producenter udvikler allerede batterier og systemer, som kan give innovation på længere sigt.
På den korte bane handler det imidlertid om at undgå scenarier, hvor biler mister fart midt på langsiderne.
Han gør det klart, at reglerne fortsat justeres, og at de foreliggende ændringer ikke er identiske med dem, der vil gælde fra næste år.
Han udelukker dog, at der bliver ændret på selve motorformlen.
Den er fastlagt, og producenterne arbejder allerede med udviklingen.
At ændre fundamentet nu ville ifølge Tombazis føre til politiske slagsmål mellem holdene, hvilket ikke er ønsket.
Ingen løft fra speederen på langsiderne
FIA’s fokus er i stedet rettet mod parametre som energigenvinding og udnyttelse på forskellige baner.
Tombazis forklarer, at justeringer af hvor meget energi man må høste og bruge bliver centrale værktøjer.
På den måde kan man undgå de situationer, der i paddocken er blevet kaldt ”unaturlige ting”.
- Vi vil absolut ikke have, at kørerne skal løfte foden fra speederen på langsiderne, siger han og understreger, at sporten skal bevare det naturlige flow i løbene.
En udfordring for FIA er dog, at nogle motorproducenter er tilbageholdende med deres data og holder deres løsninger tæt til kroppen, mens andre deler mere og hjælper i arbejdet med justeringerne.
Ifølge Tombazis er det netop meningen med simulatorarbejdet, at problemer identificeres tidligt, så de kan løses.
Reglerne forbliver derfor under udvikling de kommende måneder.
Selv om fundamentet altså ikke ændres, arbejdes der på finjusteringer, som skal sikre kørerne at kunne holde fuld gas uden at bekymre sig om at spare på energien på de mest afgørende steder.