Ferrari har brugt store ressourcer på en ny frontvinge efter FIA’s ændringer i reglementet, men indsatsen har ikke givet de ønskede resultater for
Lewis Hamilton og resten af teamet.
FIA har opstrammet reglerne for fleksible frontvinger i Formel 1, hvilket har fået betydning for flere hold, herunder Ferrari.
De nye krav indebærer blandt andet, at mængden af tilladt afbøjning under statiske belastningstest er blevet reduceret.
For at imødekomme de nye krav har Ferrari udviklet en ny frontvinge, hvilket ifølge interne oplysninger har kostet omkring halvdelen af teamets udviklingsbudget for sæsonen.
På trods af den store investering viser teamets analyser, at ændringen i gennemsnit har gjort bilen langsommere med cirka en tiendedel sekund per omgang.
Både Lewis Hamilton og Charles Leclerc har dog udtrykt tilfredshed med balancen i bilen med den nye frontvinge, som også har medført forbedringer i luftstrømmen omkring bilen.
Det ændrer dog ikke på, at Ferrari samlet set har tabt fart, og at man fortsat har svært ved at matche konkurrenternes tempo.
Internt pres og skiftende fokus
Ferraris teamchef Fred Vasseur havde håbet, at ændringerne i frontvingereglementet ville give holdet mulighed for at indhente det forspring, som særligt McLaren har opbygget i mesterskabet.
I stedet har McLaren udbygget deres forspring, og Ferraris placering i konstruktørmesterskabet er under pres.
Stemningen i teamet er præget af skuffelse, og flere medarbejdere er begyndt at miste troen på, at 2025-sæsonen kan vendes til noget positivt.
I takt med at resultaterne udebliver, har flere, herunder Hamilton selv, opfordret Ferrari til at skifte fokus mod udviklingen af bilen til 2026, hvor der indføres et nyt teknisk reglement i Formel 1.
Kommende opgraderinger som redningsplanke
Ferrari planlægger at introducere en opdateret baghjulsophæng i de kommende løb.
Målet er at forbedre bilens stabilitet og give Hamilton større tillid bag rattet.
Den nuværende model har været svær at forudsige i sin opførsel, hvilket har haft konsekvenser for præstationerne og resultaterne.
Hvis også den kommende opgradering ikke løfter Ferraris præstationer mærkbart, vil det formentlig føre til en hurtigere beslutning om at prioritere udviklingen frem mod 2026, som flere eksperter nu ser som det mest realistiske mål for teamet.