Italiernerne ser mod et velkendt navn, hvis presset på Fred Vasseur fortsætter.
Ferraris 2025-sæson har udviklet sig til en skuffelse, holdet fra Maranello har endnu ikke vundet et løb, og i garagen er frustrationerne begyndt at vokse.
Fred Vasseurs beslutning om at satse på et ny baghjulsophæng har ikke givet de forventede resultater, og mekanikere og ingeniører tvivler på, at kursen fortsat er den rette.
I konstruktørernes stilling ligger
Ferrari på tredjepladsen med 300 point, et godt stykke efter McLaren med 650.
Selv om Vasseur tidligere på året forlængede sin kontrakt, cirkulerer der rygter om, at ledelsen allerede nu overvejer en udskiftning.
Ferraris bestyrelsesformand John Elkann har i længere tid været interesseret i
Christian Horner, men den tidligere Red Bull-chef har sine egne planer for fremtiden.
Horner kræver ejerskab – og det kan spænde ben
Ifølge F1 Oversteer ønsker Horner et medejerskab i sit næste Formel 1-projekt for at få større kontrol over retningen.
Det gør ham vanskelig at lokke til Maranello, hvor Ferrari ikke er kendt for at give andele fra sig.
Situationen minder om det, der skete med Adrian Newey, som i sin tid også blev bremset af, Ferrari ikke ønskede at give ham den frihed og det medejerskab, han ønskede.
Desuden forventes Horner at kræve mere end dobbelt så høj en løn som Vasseur.
Da Vasseur tjener omkring 30 millioner kroner om året, ville Horners eventuelle løn lande på omkring 75 millioner kroner.
Det er et beløb, der selv for Ferrari virker voldsomt.
Kombinationen af økonomiske krav og ønsket om ejerskab gør, at samtalerne aldrig har bevæget sig langt.
Hvis hverken Ferrari eller Horner ændrer kurs, kan den italienske ledelse blive nødt til at se i en anden retning.
Og der findes faktisk et navn, der har stået højt på Ferraris liste tidligere.
Tysker kan blive Ferraris næste træk
Da Ferrari i 2023 lavede en intern liste over kandidater, stod Vasseur faktisk kun som tredjevalg.
Foran ham var Christian Horner og tyske Andreas Seidl, som dengang forlod McLaren for at blive administrerende direktør hos Sauber.
Seidl blev senere hentet ind som leder af Audis Formel 1-projekt, men stoppede efter få måneder, da Mattia Binotto overtog.
Seidl har et ry for at skabe stabilitet og genopbygge strukturer.
Hos McLaren tog han holdet fra en grå tilværelse i midten af feltet til en tredjeplads i konstruktørmesterskabet i 2020.
Under hans ledelse gik McLaren fra 195 til 781 point i løbet af fire sæsoner.
Han arbejdede tæt sammen med Lando Norris og Carlos Sainz og var kendt for sin rolige tilgang.
En tidligere kollega i Woking beskrev ham dengang som “en leder, der får folk til at tro på planen, fordi den altid er realistisk”.
Hvis Ferrari vælger at skille sig af med Vasseur, kan Seidl blive løsningen, der forener disciplin, erfaring og teknisk forståelse.
Han kræver ikke ejerskab, og hans resultater taler for sig selv, så i Maranello kan den tyske ingeniør vise sig at være det sikre valg i en tid, hvor alt andet virker usikkert.