frederic vasseur ferrari

Ferrari-ingeniør er blevet "for magtfuld" – Fred Vasseur opfordres til handling

Formel 1okt. 15 , 13:59
Interne spændinger truer med at splitte Scuderia Ferrari, mens sæsonen fortsætter uden sejr.
Hos Ferrari er frustrationerne vokset i takt med resultaterne, der igen-igen har været ude af stand til at leve op til forventningerne.
Efter 18 løb står den ikoniske Formel 1-afdeling stadig uden sejr, og flere peger nu på interne spændinger som den største hindring for fremgang.
På fabrikken i Maranello tales der om et skel mellem ingeniørerne i Italien og det hold, der arbejder ved banerne verden over.
Singapore Grand Prix blev endnu en påmindelse om, hvor langt Ferrari er fra toppen, for på trods af gode forudsigelser fra fabrikkens simulationer måtte Charles Leclerc nøjes med sjettepladsen, mens Lewis Hamilton sluttede som nummer otte efter en straf.
Problemer med bilens plankeslid tvang teamet til at ændre opsætning, og optimismen forsvandt hurtigt.
Efter løbet beskrev Leclerc situationen som uholdbar, og Hamilton har ifølge flere italienske medier sendt en rapport til ledelsen med krav om ændringer i arbejdsmetoderne.
Kørernes frustrationer bunder altså ikke kun i manglende fart, men i en oplevelse af, at teamets struktur ikke fungerer.
Magtspillet omkring Matteo Togninalli
Midt i uroen står chefen for baneteknik Matteo Togninalli, der har ry for at være ekstremt dygtig, men også temperamentsfuld.
Ifølge F1 Oversteer har hans afdeling fået så stor indflydelse, at der nu tales om et magtproblem internt på teamet.
Togninalli repræsenterer den del af Ferrari, der træffer beslutningerne ved banen, mens udviklingsfolkene i Maranello føler sig tilsidesat.
Den magtbalance er afgørende for, at Ferrari kan finde den rette kurs, men lige nu hælder vægten mod Togninalli og hans gruppe.
Det førte senest til et åbent sammenstød med teamchef Fred Vasseur i Singapore.
Ferrari-ledelsen ser angiveligt med bekymring på udviklingen, for selv om Togninallis resultater tidligere har givet ham stor frihed, fungerer holdet tydeligvis ikke længere som en samlet enhed.
I de seneste uger er der internt blevet diskuteret, om Vasseur bør handle for at genetablere balancen.
Hamiltons krav og fremtiden
Lewis Hamiltons første sæson i rødt har ikke levet op til forventningerne.
Den syvdobbelte verdensmester har endnu ikke været på podiet, og både bilens kørehøjde og bremser har været gentagne problemer.
Ifølge italienske medier ønsker Hamilton, at kørernes feedback skal vægtes højere, så beslutningerne ikke udelukkende træffes ud fra data.
Ferrari frygter samtidig, at FIA’s hyppige inspektioner kan føre til nye sanktioner, og derfor arbejder holdet mere forsigtigt end konkurrenterne.
Den forsigtighed har kostet fart og dermed resultater.
Når 2026-sæsonen begynder med nye regler og motorer, håber Ferrari at kunne starte på en frisk.
Men før det kan ske, må Fred Vasseur få styr på et hold, der lige nu kæmper mere med sig selv end med konkurrenterne.
Mest læste

Loading