Udfordringen med 2026-reglerne presser holdene til nye løsninger.
Ferrari står foran en opgave, der i Formel 1-kredse beskrives som næsten umulig. De kommende 2026-regler betyder mindre vægt, helt nye hybridmotorer og stramme aerodynamiske rammer.
Samtidig har
McLaren vist vejen med et design, der på kort tid har ændret magtbalancen i sporten. Det stiller Ferrari over for et valg om enten at fortsætte på sin egen måde eller at se mod konkurrentens succes.
I øjeblikket er McLaren langt foran i konstruktørmesterskabet med 617 point, mens Ferrari på andenpladsen har 280, hvilket taler sit eget tydelige sprog om forskellen på de to teams.
Charles Leclerc og Lewis Hamilton har sikret solide point for Ferrari, men intet tyder på, at de kan true McLarens dominans i år.
Derfor er blikket flyttet mod 2026 og chancen for at starte på en frisk.
Inspiration fra McLaren
Det er på aerodynamiksiden, at Ferrari håber at kunne hente inspiration.
McLarens MCL39 har en langt mere lukket karrosseriform, som har givet bilen et stort løft i effektivitet.
Ifølge F1 Oversteer er Ferrari i færd med at følge den samme filosofi for at forbedre den termiske effektivitet og give motoren mere optimale arbejdsbetingelser.
Samtidig kæmper italienerne med udfordringer på motorsiden.
Mercedes’ enhed betragtes som den mest avancerede, mens Ferrari satser på en aggressiv løsning med cylinderhoveder produceret med avanceret 3D-printteknologi.
Det giver muligheder for at bruge nye legeringer og materialer, men også risiko for problemer med holdbarheden.
Enrico Gualtieri og hans afdeling arbejder intenst på at skabe et kompromis, der både giver kraft og stabilitet.
På personalesiden har afgangen af profiler som Wolf Zimmermann og Lars Schmidt til Audi skabt uro.
Ferrari-ledelsen forsøger at holde sammen på de resterende nøglefolk, og aerodynamikchef Diego Tondi har fået bekræftet, at han bliver på posten trods rygter om det modsatte.
Tidsplanen er stram
Reglerne i 2026 kræver en minimumsvægt for bilen på 768 kilo, når motorerne bliver tungere, hvilket tvinger holdene til at skære ned på alle områder.
Ferrari arbejder på smallere sidepods og færre kølere, hvilket kan give den nødvendige vægtreduktion.
Diego Tondi leder projektet med fokus på at skabe de mest strømlinede løsninger, som samtidig giver bilen stabilitet på banen.
En ekstra dimension er samarbejdet med Cadillac, der debuterer i Formel 1 næste år.
Amerikanerne skal bruge Ferrari-motorer, og de får lov til at teste med en ældre Ferrari-model for at opbygge rutine.
For Ferrari betyder det, at udviklingen ikke kun handler om egen succes, men også om at levere pålideligt udstyr til deres nye partner.
Ferrari står dermed med flere kampe på én gang, da de både skal reducere vægten til det tilladte, stabilisere en nyskabende motor samt beskytte sig mod yderligere tab af nøglefolk.
Ferraris bestyrelsesformand John Elkann har sat sig et klart mål om, at 2026 skal være året, hvor Ferrari igen spiller en hovedrolle i kampen om VM-titlen.
Om inspirationen fra McLaren bliver nøglen dertil, vil de kommende måneder vise.