FIA har afsløret, at McLaren ikke var helt ærlige omkring de justeringer, de foretog på bagvingerne af Lando Norris' og Oscar Piastris biler under USA's Grand Prix.
McLaren hævdede ifølge GP33, at de selv havde lavet ændringerne for at sikre, at de ikke ville modtage en straf fra FIA, men denne forklaring er nu blevet afvist af FIA efter løbet i Austin.
Nikolas Tombazis, som er leder hos FIA for enkelt-sædeserier som Formel 1, udtalte til Motorsport.com, at FIA selv havde pålagt McLaren disse ændringer.
Hvis McLaren ikke havde fulgt instrukserne, ville sagen være blevet indbragt for dommerne, og teamets biler ville være blevet erklæret ulovlige. Dette ville medføre, at Lando Norris havde kørt en bil, der ikke overholdt de tekniske regler.
Efter Aserbajdsjans Grand Prix, hvor det blev opdaget, at McLarens low downforce-bagvinge skabte en mini-DRS-effekt ved at bøje mere bagud end tilladt, gjorde FIA det klart, at sådanne løsninger ikke længere var acceptable.
Hos McLaren tog man det ikke så tungt, da denne specifikation alligevel kun skulle bruges i Las Vegas. Dog viste det sig i Austin, at dette ikke var den fulde sandhed.
I Texas oplyste det britiske team, at de har lavet justeringer på alle bagvinger, som både Norris og Piastri har brugt i år. De hævdede, at de selv havde taget initiativet til ændringerne for at imødekomme FIA.
Men Nikolas Tombazis har nu gjort det klart, at dette ikke er tilfældet. McLaren fik besked på at lave ændringerne, fordi de ellers ville have brugt en ulovlig bil.
Måske var det også grunden til, at McLaren var så ivrige efter at henlede FIA's opmærksomhed på Red Bulls 'bib'-system for at trække fokus væk fra deres egne problemer.
Da Tombazis blev spurgt, om FIA ville have rapporteret McLaren, hvis de ikke havde tilpasset deres bagvinger, svarede han:
"Ja, det ville vi have gjort, fordi vi advarede dem specifikt. Vi sagde: 'Det her er noget, I skal ændre.' Hvis de havde ignoreret os – hvilket de generelt ikke gør – så ville vi have rapporteret dem."